Цялостното изграждане на скоростния път Видин – Ботевград ще се забави, заради няколко проблема. Това заяви пред журналисти заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството архитект Иван Шишков. Той се запозна с дейностите по околовръстния път на Видин – при пътен възел „Видин“ в участъка между Новоселци и Слана бара. В инспекцията си той бе придружаван от областният управител Огнян Асенов и заместник-кметът по строителството в Община Видин Светослав Скорчев.
Архитект Шишков посочи, че подробният устройствен план на пътния участък между Ружинци и Монтана е в съда. „Хубавото е, че е изготвен, очакваме делото, което е през ноември. Имало е едно дело през септември, което е отложено за ноември. Очакваме през ноември съдът да реши в полза на държавата и да се пристъпи към отчуждаване и разрешение за строеж. Разбирате обаче, че едно отчуждаване ще протече в рамките на няколко месеца и едва в средата на следващата година ще започне строителството“, каза арх.Шишков.
Той бе категоричен, че най-лошият участък при изграждането на скоростния път е между Враца и Монтана. „Там е имало предвидено трасе и това трасе не е било одобрено и сега започваме отново. Това, което намираме във всички важни артерии в страната е, че обикновено в средата има проблем. Това, което сега правим е участъците, които са били занемарени във времето да започнем да наваксаме и максимално бързо да завършим процедурите като дадем ход на реалното строителство. Обходът на Враца е в лошо положение“, допълни заместник-министърът.
Архитект Шишков уточни, че до Мездра на практика е старият път. Първото разрешение за строеж по този път е от далечната 2016 г. – това е за частта около Ботевград. „След това разрешенията са от 2020 г., даже за участъка между Ружинци и Макреш е от април тази година. Очевидно повече е говорено, а по-малко е правено. Сега ще се опитаме да форсираме нещата, така че да осмислим цялото трасе, целия коридор, който е изключително важен за България. Дунав мост 2 е построен и пуснат в експлоатация 2013 г. Очевидно е имало някакъв замисъл през 2016 г. да се прави пътя, но той е започнат едва през последната една година, активно да се прави“, каза пред журналистите архитект Шишков.
Заместник министърът на МРРБ обясни, че за съжаление се строи на парче, като се прави всичко възможно да се напредне с процедурите. „Надяваме се в най-скоро време да влезе в действие подробния устройствен план на трасето Ружинци-Монтана. Но, трасето между Монтана и Враца трябва да се проектира наново. За това трасе започваме процедура за възлагане за проектиране на ново. За съжаление всичките важни трасета в България са проектирани на части и винаги в средата пътното трасе го няма“, обясни Шишков. Сроковете за строителство в тези участъци са между 30 и 34 месеца, като разрешенията за строеж са от края на 2020 г.
Участъкът между Ружинци и Монтана е разделен на пет подучастъка и ако процедурите по отчуждаване се направят максимално бързо, след като има разрешение за строеж, то строителството може да се извърши за 28-30 месеца. Проблемът е трасето между Монтана и Враца – тепърва ще трябва да се възлага проектиране с обществена поръчка, предстои оценката на въздействието върху околната среда. Разрешение за строеж от 2020 г. има при участъците между Мездра и Ботевград, като там сроковете за строителство са 1600 дни. В тези участъци е имало 7 кръгови кръстовища вместо път на две нива и там проекти тепърва ще се одобряват за преработка. „Там е започнало строителство с проектна документация на практика, която е била абсолютно непригодна. Пак ще имаме някои пуснати участъци, а други – не. Притеснени сме от това безразборно и хаотично проектиране, защото да строиш път и все в средата да няма проектиране е лошо – строителството няма как да бъде изпълнено.