Метавселената ще бъде най-голямата революция в компютърните платформи, която светът е виждал – по-голяма от мобилната революция, по-голяма от уеб революцията. Технологичните визионери предвиждат огромен, потапящ свят, който отразява и разширява реалния, позволявайки на хората да правят неща и да бъдат такива, каквито преди само са си представяли. За да може метавселената да се наложи обаче, ще са необходими подобрения на съществуващите компютърни системи и технологии, казват технологичните ръководители, включително повече сурова изчислителна мощност и по-качествени графики, както и универсална рамка, която да позволява на потребителите да преминават безпроблемно от една част на метавселената в друга. Според тях от съществено значение ще бъдат и инструментите за програмиране, които трябва да са достатъчно прости, за да позволят на всеки да създава свои собствени виртуални сфери и преживявания, а не само на квалифицирани разработчици.

Ще трябва да се обърне внимание и на загрижеността за неприкосновеността на личния живот и сигурността. Освен това има и въпрос за потенциалните капани на метавселената, между които възможността хората да намерят виртуалното царство за толкова привлекателно, че да пренебрегнат нуждите си в реалния свят. „Съществува потенциал за предпочитане на този свят пред традиционния живот“, казва за метавселената Рейчъл Коуърт, психолог от Онтарио, Канада, която е изследвала психичното здраве на геймърите, и добавя, че рисковете са по-големи за децата. „Основното им обучение за това как да се държат и да се ангажират със света е чрез връстниците им и социалното взаимодействие“, казва тя. „Това е критичен компонент от начина, по който се учим да бъдем хора.“ Но за добро или лошо – а може би и двете – метавселената вероятно ще ни се изпречи на пътя.

Екскурзии на класа до всяко място и всяка епоха

Ръководители на технологични компании, които помагат за създаването на метавселената, казват, че тя ще бъде огромна, с реплики на места в реалния свят – минало, настояще и бъдеще – всичко това ще бъде изобразено в реалистично изглеждащо триизмерно изображение. Тя ще може да поддържа безкраен брой потребители едновременно, без забавяне, което често разстройва играчите на мултиплейър видеоигри. Например, всеки брой ученици от всяка точка на света може да се срещне за класно пътуване до древен Рим, казва Ричард Керис, изпълнителен директор на Nvidia, помощник за надзора на инфраструктурен проект за метавселена, наречен Omniverse, който ще позволи на разработчиците от цял свят да си сътрудничат в реално време за създаване на софтуер за съдържание в метавселената. Учениците биха могли да надникнат във всяко кътче на Колизеума, а виртуален гладиатор, задвижван от изкуствен интелект, ще отговаря на въпроси.

Според технологичните гурута, в метавселената хората ще се виждат и ще взаимодействат помежду си под формата на аватари. Според Дарън Цуи, главен изпълнителен директор на Together Labs Inc., разработчик на социални технологии в Пало Алто, Калифорния, с очаквания напредък в графиката те ще изглеждат много по-реалистични от карикатурните аватари, познати на любителите на виртуалната реалност. Аватарите биха могли да представляват и починали хора, включително членове на семейството и приятели, както и исторически личности, и с помощта на изкуствения интелект да ги върнат към живот. „Преживяването с аватара ще бъде толкова истинско, че трудно ще можете да различите виртуалната среща от физическата“, казва Цуй. „И виртуалното изживяване ще бъде по-добро.“

Аватарите обаче няма да са единственият начин, по който хората ще се появяват в метавселената. Техническите ръководители казват, че ще можем да гледаме видео от реалния свят, включително кадри на живо от концерти и спортни събития, например. Но вместо да се налага да гледаме събитията от ограничените перспективи, които ни предлагат производителите, ще имаме свободата да се наслаждаваме на тези събития от всеки избран от нас ъгъл. А с едно докосване с пръст ще можем да извикваме информация за изпълнителите и спортистите, които гледаме, като например мястото им в класацията на Billboard и колко точки са отбелязали през сезона. Също така ще можем да смесваме виртуално съдържание с реално видео и да взаимодействаме виртуално – например като замеряме футболистите с виртуални домати. (Играчите няма да усещат нищо.)

Виртуални спътници, сватби и туризъм

Търговията ще има своя място в метавселената, казва Джон Игън, главен изпълнителен директор на базираната в Париж фирма за прогнози L’Atelier BNP Paribas. Наред с други неща, той прогнозира, че потребителите на метавселената ще купуват и продават виртуални домашни любимци – от реалистични кучета и котки до дракони и други фантастични същества. Той предвижда и пазар за свързани услуги като разхождане и гледане на домашни любимци, като виртуалните спътници могат да бъдат програмирани да изискват същите грижи като реалните животни. Според Игън други потенциални бизнес възможности включват виртуални сватби и партита, като доставчиците създават места и събират такси за наем или вход. По подобен начин частни екскурзоводи биха могли да водят клиенти до виртуални туристически дестинации. „Потенциалът е безкраен“, казва той. Предприемачите в метавселената няма да приемат пари в брой, казват технологичните визионери, така че трансакциите могат да включват кредитни карти и онлайн платежни услуги като PayPal. Но според Игън е вероятно криптовалутата и блокчейн технологията да играят важна роля. Виртуалните животни могат да бъдат „отглеждани“ за скорост, което би позволило виртуални състезания и залагания.

Стратегия на метавселената за бизнеса

Бизнесът от реалния свят също ще може да участва в метавселената, като предлага виртуални версии на своите обекти, казва Уитън от Unity. В съществуващите онлайн магазини клиентите могат да четат описанията на продуктите и да правят покупки. В метавселената клиентите ще могат да посещават виртуални обекти за търговия на дребно и да изпробват продуктите в триизмерен и пълен мащаб, преди да ги купят. Високият човек би могъл да провери дали може да стои удобно в палатка за къмпинг, например, преди да я закупи и да бъде изпратена до дома му в реалния свят. По подобен начин агенциите за недвижими имоти биха могли да използват метавселената, за да позволят на хората, които търсят ново място за живеене, да обикалят виртуално жилища навсякъде по света, без да напускат собствения си дом, според Керис от Nvidia. Те могат да се обикалят стая по стая – и дори да сканират настоящите си мебели и да ги качат в жилищата, за да видят как ще изглеждат.

Работодателите също ще се възползват от споделената триизмерна среда на метавселената, за да позволят на работещите дистанционно да си сътрудничат по начини, които са невъзможни с днешните видеотехнологии, казват технологичните визионери. Например архитекти и ръководители на строителни компании – независимо къде се намират в реалния живот – могат да посетят виртуално строителната площадка, за да наблюдават изграждането на нова сграда, която заедно със заобикалящата я среда ще бъде визуализирана в изключително реалистично триизмерно изображение.

автор Сара Нидълман, „Уолстрийт Джърнал“, източник БГНЕС