Обхватът на платената пътна мрежа няма да се разширява, но няма и да има нулеви ставки, просто ще увеличим ставките по включените в нея пътища. Обхватът на тол системата и към момента включва второкласните пътища, но за тях не се плаща нищо – ставката е нулева. Това каза вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройство Гроздан Караджов по време на инициираното от него второ обществено обсъждане на предложените промени в Закона за пътищата и Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа. Срещата е в министерството. Тя се предава и във Фейсбук. Поканени са всички браншови организации и представители на малките и средните превозвачи. Предлаганите промени са направени по ценовия модел, изработен от Световната банка, и съгласувани от ЕК, каза министърът. Новата тарифа ще влезе в сила от 1 юли. Знам, че няма да харесате предложенията ми и можех да си спестя тези главоболия, просто като не предприемам нищо и като продължаваме да возим за нула стотинки по второкласната мрежа, както направиха всички мои предшественици, но това няма да реши проблемите на инфраструктурата, а те ще се задълбочат, каза министърът. Той изтъкна, че намерението на правителството е да вложи тази година 2,6 млрд. лева за подобряване на пътната мрежа. Министърът представи подробни разчети за тарифите. Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи посочи, че по негови сметки между два и три пъти се увеличават тол таксите за тежкотоварните автомобили. Няма друга държава, в която от винетки да се събират повече пари, отколкото от тол такси и не може шофьорите на леки коли да внасят 64 на сто от общия приход, а товарните коли да внасят останалите 36 процента, каза министърът и допълни, че е убеден, че който допринася повече за разрушаването на пътната настилка, трябва и да плаща повече. Министърът представи предложенията за промени в ресорния закон в отговор на исканията на превозвачите. Когато пътно превозно средства има валидно бордово устройство, ако в рамките на деня има липси на подадени тол декларации, тогава на превозното средство ще се даде възможност чрез промяна в Закона за пътищата да плати за ползването на пътя чрез плащане на 50 на сто от максималната тол такса за съответната категория. Ако за деня няма подадени тол декларации, превозното средство ще плати 100 процента от максималната тол такса, каза министърът. Същият ще е принципът и за пътни средства с маршрутна карта. Предвижда се, когато има грешка в закупената маршрутна карта, потребителят да не бъде санкциониран, ако плати 50 на сто от съответната максимална тол такса, което, по думите на министъра, е много по-евтино от досегашния вариант с така наречените компенсаторни такси. Ако пътното превозно средство се възползва от тази законова възможност да плати само максималната тол такса за съответния ден, няма да бъде санкционирано.

По второто искане на превозвачите Агенция „Пътна инфраструктура“ да поеме сама събирането на пътните такси или да се създаде държавно дружество, което да изпълнява тези стопански дейности по е-таксуване вместо доставчиците на услуги, Караджов каза, че като министър смята, че това не е добро политическо решение, защото досега нито един проблем не е бил решен със създаването на поредната държавна фирма. По думите на министъра практиката показва, че такова обслужване се влошава и поскъпва. Освен това, в другите страни от ЕС също се ползват национални доставчици наред с европейските. Затова промяна във формата на тази дейност няма да има, но ще има промяна в размера на възнагражденията на тези посредници, който ще бъде намален, допълни министърът и уточни, че в момента се работи по този въпрос. По третия проблем, поставен от превозвачите, свързан с това, че често те са били принуждавани да плащат компенсаторна такса, защото не им се съставят актове за административни нарушения, Караджов каза, че при проверка е установено, че това не е масова практика. От ноември 2021 г. до февруари 2022 г. около 4180 акта са съставени за установяване на административни нарушения за незаплащане на пътни такси. Министърът каза, че Агенция „Митници“ е уведомена да обърне внимание на служителите си и призова превозвачите да информират ведомството, ако има такива случаи. Същият въпрос е обсъден и с ръководителя на контролните органи в националното тол управление, които ще имат грижа да уведомят органите, че подобно поведение е недопустимо, каза министърът. По изразените от превозвачите съмнения в работата на тол системата, министърът каза, че все още продължава работа по техническия одит на тол системата и анализа на договорите на пътната агенция, касаещи тол системата. Очакват се писмените доклади на двете експертни групи, работещи по темата, допълни министърът. По въпроса за ограничавате на транзитния трафик от коли над 3,5 тона и насочването му само по магистрали и пътища първи клас, като се забрани преминаването им през алтернативни маршрути по други пътища, министърът каза, че правно проучване е показало, че подобна мярка ще противоречи остро на няколко правни норми и би дискриминирала местния от чуждестранния трафик.