Българите предоставят с лекота лични данни, дори да завяват, че се притесняват от това. Това е един от изводите от проучване на „Ол ченълс груп“ (All Channels Group) и „Блу пойнт“ (BluePo!nt Ltd), представено от Николай Бойков, един от собствениците на All Channels Group, на онлайн конференция „Видима, Невидима, Промяна“ по повод 20 години от създаването на компанията. Проучване е посветено на това как българските потребители гледат на променящия се свят, с акцент върху устойчивите световни трендове, които не се поддават на промяна. В България над 60 на сто от потребителите споделят, че се притесняват за данните, които предоставят. Същевременно 41 на сто на европейските граждани отговарят, че не желаят да споделят лични данни с частни компании, а в България 11,5 на сто заявяват, че не биха предоставили лични данни, каза Бойков и уточни, че няма разлика в поколенията. Това значи, че ако сме в процес на „жънене“ на данни, сега е правилният момент, допълни той, но изтъкна, че все още има дефицит в действията, с които да бъде показано на българите защо данните са ценни, каква е ползата от тях, за да бъдат те по-чувствителни за това къде, как и с кого ги споделят. Същевременно Бойков напомни за датата 15 юли 2019 г., когато в разгара на лятото преди пандемията стана ясно, че данните на над 6 млн. българи са изтекли от Националната агенция за приходите (НАП). Навсякъде другаде по света това би било огромен скандал и факт, който би променил начина, по който е организиран светът около нас, коментира Бойков и допълни, че това в България обаче не се случи.
Българинът много ясно си дава сметка как действа дигиталният маркетинг, според проучването. На въпроси за какво събират данни, потребителите категорично отговарят, че това се прави от компаниите, за да бъде показана след това реклама. Друг извод, когато става дума за дигитален маркетинг в контекста на разбирането как той работи, е свързан с това, че българите очакват улеснение и удобство заради оставените данни. На въпрос защо се събират данни, отговорите са били, че това ще позволи на компаниите да подобрят сайтовете си, продуктите и услугите. Това означава, че новата тенденция е очакването за по-добър продукт, преживяване и услуга и това е тенденция, която е в зародиш, коментира Бойков и допълни, че скоро тя ще се превърне в изискване, което налага създаването на механизми в бизнес процесите и маркетинга, за да може тази обратна връзка да стигне до потребителите и те да видят ползата от това, че са се съгласили с общите условия и са предоставили конкретни данни. Ясно се вижда, че ако преди лоялността е означавала да събираме точки, които да обръщаме в определени неща, сега ние сме на прага на нова парадигма за лоялност и колкото по-млади са потребителите, толкова по-лесно се доверяват, откриват нови неща и са готови да експериментират, коментира експертът резултатите от проучването. Той допълни, че много по-трудна става възможността те да бъдат задържани. Голямата борба ще бъде за това, възползвайки се от предоставената от потребителите информация, да променим начина, по който работим и да предоставяме услуги, продукти, награди, които са релевантни и правят по-удобно и по-лесно преживяването на потребителите. Голямата борба ще бъде да ги връщаме и задържаме, заяви експертът. Той посочи, че при новата парадигма трябва да се направи клъстеризиране на типовете потребители с определени нужди, на база на събрата информация за тях, за да им се предостави по-персонално преживяване. Юлиан Добрев, управляващ директор на BluePo!nt Ltd, съобщи, че проучването е направено сред 600 респондента от четири поколения, интересни за маркетинга. Пламена Джигова от „Филипс“ (Philips) заяви, че за компанията е водеща сигурността, когато се борави с личните данни на потребителите и допълни, че четенето им става все по-важно. Водеща е лоялността на клиентите и партньорите, защото при неправилно разчитане на данни няма как да се появят лоялни клиенти и партньори. Тя даде пример с технологията на четка за зъби на компанията, чрез която се извличат данни за начина, по който тя се ползва от потребителите, които отиват в специално приложение и има възможност за персонални съвети как по-правилно да я използваме. Подобни приложения има за други продукти, свързани с млади и бъдещи майки, също с възможност за персонализирани съобщения със съвети.