До 2030 г. най-големите световни производители на автомобили планират да похарчат близо 1,2 трилиона долара за разработване и производство на милиони електромобили, както и за батерии и суровини, необходими за производството. Това става ясно от анализ на Ройтерс, базиран на публични данни и прогнози, публикувани от автомобилните компании. Данните за инвестициите в електромобили надхвърлят предишните оценки на Ройтерс и са два пъти повече от последните изчисления, публикувани преди година. За сравнение, пазарната стойност на Alphabet, компанията майка на Google и Waymo, възлиза на 1,3 млрд. долара. Според анализа автомобилните производители имат планове да произведат 54 млн. електрически превозни средства с батерии през 2030 г., което представлява повече от 50% от общото им производство на превозни средства. За да поддържат това безпрецедентно ниво на електромобили, автомобилните производители и техните доставчици на батерии планират да инсталират 5,8-тераватчасов производствен капацитет за батерии до 2030 г., според данни на Benchmark Mineral Intelligence и автомобилните производители .
Начело на надпреварата е американският производител на автомобили Tesla, чийто главен изпълнителен директор Илон Мъск представи амбициозен план, който предвижда сглобяването на 20 милиона електромобила през 2030 г., за което ще са необходими батерии с капацитет 3 тераватчаса. Неотдавна Мъск заяви, че Tesla е започнала работа по по-малък модел автомобил, който той се стреми да бъде наполовина по-евтин от Model 3 и Model Y. Въпреки че Tesla не е разкрила напълно какви са плановете ѝ за разходи, подобно експоненциално увеличение на производството, 13 пъти над цифрата от 1,5 милиона автомобила, които се надява да продаде тази година, ще изисква инвестиции от порядъка на стотици милиарди евро, според изчисления на Ройтерс. Макар и да изостава от Tesla, германският автомобилен производител Volkswagen също има амбициозен план до края на това десетилетие и разчита на инвестиции от над 100 млрд. долара за глобалното си портфолио от електромобили, както и за изграждането на нови заводи за батерии в Европа и Северна Америка и за осигуряване на доставките си на важни суровини. Японският производител на автомобили Toyota Motor Corp ще инвестира 70 млрд. долара за електрифициране на гамата си от автомобили и за производство на повече батерии, като през 2030 г. очаква да продаде поне 3,5 млн. електрически автомобила на батерии. Японският производител обмисля поне 30 електрически модела и възнамерява да прехвърли цялата линия от премиум моделите Lexus в сегмента на електромобилите до края на десетилетието. Американският производител Ford Motor продължава да увеличава разходите си за нови електрически модели – разходи, които сега се оценяват на 50 млрд. долара, и залага на батерии с капацитет от поне 240 гигаватчаса и около 3 млн. електромобила на батерии през 2030 г., което е половината от общия му обем. Mercedes-Benz е отделил най-малко 74 млрд. долара за разработване и производство на електрически превозни средства, като почти две трети от тях са за увеличаване на глобалния капацитет за производство на батерии до над 200 гигаватчаса. BMW, Stellantis и General Motors планират да похарчат поне по 35 млрд. долара за електромобили и батерии, а най-агресивната програма за батерии е на Stellantis, с капацитет от 400 гигаватчаса до 2030 г., включително четири завода в Северна Америка. /БГНЕС