6 от 10 европейци предпочитат да чакат Дядо Коледа у дома, близо до семейството, вместо да пътуват, за да посетят приятелите и роднините си или да откриват нови места. 4 от 10 европейци смятат да похарчат по-малко от 250 евро за Коледа (за подаръци, храна или пътуване). През 2022 г. европейците ще предпочетат практични подаръци за Коледа (31%) вместо скъпи подаръци и преживявания. Европейците се готвят за един от най-скромните и сдържани коледни празници през последните години, докато континентът е изправен пред нарастваща инфлация, а икономистите очакват през 2023 г. икономиката да се задържи в стагнация. Revolut, финансовото супер-приложение с 25 млн. клиенти в световен мащаб, е провело голямо международно проучване с над 10 000 участници от 10 държави в Европа. Рамките на извадките се основават на пол, възраст, държава/регион/държава.
Всичко, което искам за Коледа, е: да си остана вкъщи или да посетя приятелите и семейството си?
Европейските потребители са готови да посрещнат коледния празник с прагматизъм и практични решения, като са разделени между две противоположни тенденции – намаляване на покупателната им способност и желание да се възползват от деня, в „новата нормалност“ след пандемията. Предпочитанието да се пътува по Коледа изглежда е по-скоро възрастово предпочитание (14% в сегмента 25-34 г.) или културна тенденция. Респондентите от Румъния, Италия и Франция потвърждават намерението си да резервират пътуване за Коледа или да пътуват, за да посетят приятели и роднини на този празник, в по-висока степен, отколкото тези от Великобритания, Полша, Германия или Литва. До момента румънците (64%) са европейците с най-висока мобилност за това събитие, за разлика от литовците (с 31% отговори, благоприятстващи резервирането или планирането на пътуване).
Ограничен бюджет или безгранични подаръци за Коледа?
Когато става въпрос за пари и коледен бюджет, повечето европейци споделят опасенията си от нарастващите разходи за отбелязване на този важен празник. 25% от анкетираните се е налагало да пестят за сезона на подаръците. Младите хора също предпочитат да спестяват (34% от 18-24 годишните), а също така обмислят ръчно изработени подаръци (16%) в по-висока степен в сравнение с по-зрелите сегменти от населението. Германците (23,50%) и поляците (23,20%) възприемат тази година по-скоро като стиснатия Чичо Скрудж, като смятат, че не е време за празник, тъй като не могат да си го позволят. 14,50% от европейската извадка заявяват, че Коледа на 2022 г. може да бъде „отменена“ поради финансови пречки. Но общата атмосфера е спасена от респондентите във Франция (17,1%), Италия (15,6%) и Обединеното кралство (15,2%), които са по-спокойни и разчитат на лични заеми, кредитни карти или вноски „Купи сега, плати по-късно“, за да финансират плановете си за зимните празници. За да намалят разходите си, италианците (14,9%) и по-младите потребители (18-24 г., 15,70%) мислят да подарят ръчно изработени подаръци, докато също италианците (16,70%) и възрастните хора (65+, 14,60%) ще подарят ваучери за коледни подаръци. 9% от анкетираните заявяват, че не желаят да харчат изобщо (нито цент!). Най-разточителни са френските респонденти, като 8% от тях заявяват, че възнамеряват да похарчат над 1000 евро за храна, подаръци и пътувания за Коледа и Нова година. За разлика от тях литовците са най-въздържани, като 60% от анкетираните в тази страна планират да похарчат по-малко от 250 евро по този повод.
Практични подаръци и социално приобщаване
Според проучването на Revolut европейците биха предпочели практични подаръци (31%) вместо скъпи подаръци и преживявания за Коледа (17%). Жените все още очакват да получат хубави неща или лакомства, които иначе не биха си купили (19,4%). Мъжете се затрудняват да решат какво искат да намерят под коледната елха (18,8%, вторият най-предпочитан отговор след практичните подаръци). Най-практични сред всички европейци са поляците (39% биха искали да получат практичен подарък) и възрастовата категория 25-34 години (38,5%). С увеличаване на възрастта на респондентите загрижеността за желаните подаръци намалява, а отговорите „не знам“ стават по-многобройни сред възрастните хора (над 55 г., 22,6%).
по БГНЕС