Европейският съюз подготвя планове за реформиране и стандартизиране на изпитите за шофьорска правоспособност в 27-те си държави-членки, за да се опита да намали броя на 20 000-те жертви на пътнотранспортни произшествия годишно, като 40 % от тях са свързани с водачи на възраст под 30 години. Новите предложения предвиждат възрастта за явяване на изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС да бъде 17 години, а новите притежатели на свидетелства за управление на МПС да имат двугодишен изпитателен срок, през който да не могат да шофират сами и да им бъде забранено да употребяват алкохол по време на шофиране. И така, каква е общата ситуация по отношение на смъртността при пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз? Според последните данни на Евростат през последното десетилетие се наблюдава спад в броя на смъртните случаи по пътищата на ЕС във всяка страна, както и средно за ЕС.
Най-големите държави като Франция, Германия и Италия – с едни от най-обширните пътни мрежи и най-много автомобили, все още показват висок брой смъртни случаи, но от 2011 г. до 2020 г. те са намалели значително. Европейският съвет за безопасност на транспорта – независима организация с нестопанска цел със седалище в Брюксел, която се занимава с намаляване на броя на смъртните случаи и нараняванията в транспорта в Европа, твърди, че броят на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия трябва да намалява по-бързо. „Новите данни, публикувани миналата седмица, показват, че смъртните случаи по пътищата в ЕС не намаляват достатъчно бързо, за да се постигне ключовата цел за намаляване наполовина на смъртните случаи и тежките наранявания до 2030 г.“, казва Грациела Йост от Европейския съвет за безопасност на транспорта. „Хубаво е да видим, че днес ЕС се заема сериозно с безопасността по пътищата“, добавя тя. Новите предложения на ЕС ще дадат на държавите правомощия да прилагат забрани за шофиране от една държава-членка на ЕС в целия блок. „Сега от държавите-членки и Европейския парламент зависи да гарантират, че този пакет няма да бъде размит по често коварния път към превръщането му в закон“, казва Йост.
по БГНЕС и Евронюз