Противоречивата постановка на Клаус Гут на операта „Бохеми“ от Пучини, чието действие се развива на космически кораб и безплодна повърхност на планета, се завръща в Парижката опера шест години след като недоволството на публиката на премиерата й накара диригента Густаво Дудамел моментално да спре представлението. Гут е доволен от първоначалната реакция на неговата космическа версия на „Бохеми“ на специалното предпремиерно представление, ограничено до лица под 28 години. „Те бяха изключително еуфорични. Беше невероятно представление с овации“, казва режисьорът. Три вечери по-късно, на официалното откриване на първата нова постановка на „Бохеми“ в Парижката опера от 22 години – водещо културно събитие, което бележи официалния дебют на Дудамел, реакцията е много по-различна. „Същинската премиера беше странна, защото някои хора се държаха чудато, и Дудамел трябваше да спре да дирижира за момент, защото просто имаше твърде много освирквания“, спомня си Гут. Случката от 1 декември 2017 г. все още не се е изличила от съзнанието на германския режисьор, когато пристига в опера „Бастий“ (Бастилията) миналата седмица, за да ръководи първото възобновяване на неговата постановка, която ще има 12 представления до 4 юни.
Сопраното Айлин Перес поема ролята на неизлечимо болната шивачка Мими, тенорът Джошуа Гереро е поетът Родолфо, а диригент ще бъде Микеле Мариоти. Плакати на лунния пейзаж, използван като декор в последните две действия, са разлепени в парижкото метро от месеци. В представата на Клаус Гут действието се развива в неопределено бъдеще, може би след 50 години, а може би след 1000. Сценографът Етиен Плюс, вдъхновен от филма „2001: Космическа одисея“ на Стенли Кубрик, създава обречен космически кораб за първите две действия и мрачна планета за последните две, заменяйки пепелта със сняг в третото действие. По думите му са използвани близо 200 светодиодни и неонови светлини. Това е първият му проект с Гут. „Когато се замислих и отново слушах операта, наистина осъзнах, че именно това е, което Пучини би могъл да си представи, защото той вече говори за него в своята музика“, казва сценографът. Постановката на Клаус Гут, запазена във видеозапис на представлението от 12 декември 2017 г., е сред най-смелите интерпретации, откакто през 2005 г. постановката на „Риголето“ от Верди в Баварската държавна опера в Мюнхен се пренася на Планетата на маймуните. Оперната прима Соня Йончева пази ярки спомени, след като е пяла Мими на премиерата на постановката на Клаус Гут. „Беше такъв кошмар“, каза тя миналата зима през смях, „но много хора все още говорят за това“.
снимка Инстаграм профила на Парижката опера