С тези проекти по програмна схема “Модернизация във висшето образование” МОН цели изграждане на академична система на висшето образование с цялостната дигитализация на обучението, а първите студенти по магистърските програми по тези проекти се очаква да завършат през тази година. Това съобщи проф. Магдалена Панайотова, завеждащ катедра “Славистика” в Югозападния университет. „Целта е нашите студенти, и студентите не само в Югозападния университет, а въобще в България, в коио се работи по “Иновативно образование” и по “МодернА” и др. да могат да получат една по-цялостна представа за това, как могат да бъдат по-конкурентноспособни, като за това способстват и различните програми, които бяха разработени по проекта. В нашия университет тези програми са свързани с четири проекта по модернизация в Техническия факултет, Природо-математическия, Филологическия факултет и в специалностите на педагогика на обучението. Работим съответно със Софийския университет, Велико Търново и Пловдив, както и с Шуменския университет и Химикотехнологичния“, уточни проф. Панайотова. По думите й програмите осъществяват обучение и с преподаватели от различни други университети в чужбина, като тези в Словакия, Австрия, Полша и Румъния, някои от тях са на чужди езици.
„Имаме, например, програма “Дигитални компетентности в чуждоезиковото обучение”, която е изцяло на английски и се администрира от четири университета – университет в Словакия, нашия университет, Югозападния, Софийския университет и Шуменския университет. Така, че с тези програми, студентите бидейки в собствения си университет, могат да слушат едновременно преподаватели от най-различни други университети и специалности в своята област. В тези програми освен, че обучаемите задълбочават своите дигитални възможности, съответно, задълбочават и познанията си по чужд език и завършват с дипломи, които са съвместни и това е едно от нещата, които за първи път се промотира толкова широко в България. Съвместните дипломи между различни университети.“ Според проф. Магдалена Панайотова студентите могат да имат диплома от Югозападния университет и от друг университет в България или чужбина, примерно. „В същност, дипломата се издава от водещия университет, а партньорите се подписват като част от тази диплома, но така или иначе, отразено е в дипломата на студента, че той е бил обучаван от 4 университета. Така, че самите програми по модернизация са една възможност на нашите студенти, българските студенти да станат и по-адаптивни, и по-конкурентноспособни“, смята проф. Панайотова. Тя каза още, че само в Югозападния университет има над 15 такива магистърски програми. „Дигитализацията предвижда от една страна обучение на преподавателите за работа със съответните дигитални инструменти, обучение на студентите за работа с програмите и едновременно с това и оборудване, на съответните университети със зали, в които могат да се използват различни програми, специализиран софтуер, който помага студентите да бъдат на нивото на своите колеги в западна Европа.“ Каза още преподавателя. Софтуерът е направен така, че студентите не само в учебната стая на университета, а и вкъщи да седят и да си слушат лекциите.„