20 години от създаването на Фейсбук. Когато на 4 февруари 2004 г. Марк Зукърбърг създава социална мрежа, в която той и състудентите му от Харвард да могат да общуват, едва ли е предполагал какъв успех ще пожъне. Днес най-популярната социална мрежа в света има 3 млрд. и 500 хиляди активни потребители. Повече от половината са мъже. Изчислява се, че до 2027 година над 75% от населението по света ще имат достъп до Фейсбук. През годините платформата се превърна в нещо много повече от пространство за споделяне на снимки, линкове с музика или място, където върху виртуалната си стена хората да напишат своите мисли. Според скорошно проучване, 30% от пълнолетните американци научават новините именно от тази социална мрежа.
Оказва се, че в България Фейсбук е още по-популярен и е най-използваната социална мрежа. По данни на Евростат, 85% от анкетираните български потребители твърдят, че разчитат на социалната мрежа, за да се информират.
С популярността расте и отговорността – в това се увери и Марк Зукърбърг, който вече няколко пъти се изправи пред американския сенат, за да дава обяснения по различни скандали. Как се развива Фейсбук през изминалите две десетилетия и по какъв начин социалните мрежи промениха живота ни? Сайт, в който студентите от Харвард да могат лесно да общуват по между си – да споделят интереси или пък да подновят отдавна загубени контакти – с тази идея и по 1000 долара инвестиция второкурсниците Марк Зукърбърг и Едуардо Саверин поставят основите на Фейсбук (Facebook). Месец по-късно – през март 2004 г. половината студенти в Харвардския университет вече са се регистрирали в социалната мрежа, а Зукърбърг решава да прекъсне обучението си и да се посвети на бизнеса. Година по-късно вече е успял да получи финансиране в размер на 14 млн. долара. 20 години по-късно Фейсбук се оценява на над 562 млрд. долара, а основателят ѝ заема челните места на Форбс за най-богатите хора в света. Потребителите на платформата днес са 3 млрд. и 500 млн. Фейсбук се превръща в ключов играч в света на технологиите, „поглъща“ социалната мрежа за снимки Инстаграм и проложението за чат и разговори WhatsApp и увеличава потребителите си на почти 4 млрд. души.
Не закъснява и „тъмната страна“ на социалните мрежи – появяват се т.нар. тролове – фалшиви профили на потребители, пишещи коментари и публикации, целящи най-вече пропаганда или разпространяване на фалшиви новини. Специален отдел има задачата да трие злонамерените профили. Фейсбук става платформа за реклама, с което очаквано привлича интереса и на политиците. Социалната мрежа многократно е критикувана, че благодарение на нея са допуснати изборни манипулации – при референдума за Брекзит, при вота за американски президент през 2016 г. спечелен от Доналд Тръмп. Компанията беше осъдена и заради събиране и разпространяване на личните данни на потребителите си без тяхното знание и съгласие. Преди дни заедно с представители на няколко други социални мрежи, Марк Зукърбърг, вече в качеството си на изпълнителен директор на Мета – компанията-майка на Фейсбук, отговаря на въпроси пред американския сенат за въздействието на социалните мрежи върху децата и вредите, които им нанасят. По време на изслушването родители разказаха случаи на онлайн тормоз, злоупотреби и сексуална експлоатация. След извинението си към родителите на пострадали деца, Зукърбърг даде обещание, че ръководените от него платформи ще продължават да затягат контрола върху съдържанието, което допускат да бъде публикувано.
по БНТ