„Накрая на 10-годишно управление ГЕРБ залагат мини, които ще гърмят в следващите десет. Днес ще говоря за една от тях. Сигнализирани сме за нея от синдикални дейци и работници. Става дума за концесията на Летище София – стратегически обект за националната сигурност на България“, заяви председателят на БСП Корнелия Нинова в декларация от парламентарната трибуна.
Тя отбеляза, че четири години от БСП са направили всичко възможно да защитят националния интерес по този казус, но въпреки това, правителството е сключило тази сделка.
„През май 2020 г. концесионерът потвърди офертата и ангажиментите си по договора за инвестиции, за работни места и за инфраструктура. И сега имаме въпрос към премиера Борисов – вярно ли е, че въпреки това потвърждение на ангажиментите, Министерският съвет се готви да отложи изпълнението на задълженията на концесионера с 10 години, но не и на правата му“, каза Нинова. Защото, ако е така, се получава следното: концесионерът ще влезе във владение, започва съкращаване на работници, ще се повишат летищните такси, които ще плащат пътниците, добави тя. Така 10 години концесионерът ще печели и 10 години няма да направи един лев инвестиции, които са негово задължение по договора, коментира Нинова.
По думите й, този случай може да е емблема на управлението на Борисов. Първо – стратегически обект на националната сигурност се отдава на концесия при неизгодни условия за България, второ – ощетени от тази сделка ще бъдат всички пътници, които трябва да плащат по-високи такси, съответно по-скъпа цена на билетите, и цената ще плащат работници, които ще бъдат и вече се съкращават, отбеляза лидерът на БСП. Тя посочи, че от тази сделка ще се облагодетелстват концесионера и онези, които са я сключили. И четвърто – правителството прави нов подарък на фирмата, като отлага задълженията й за още 10 години, добави Нинова. Тук следват още въпроси към управляващите, към премиера – на колко малки, средни, микро български фирми отложихте задълженията за десет години заради COVID кризата, попита лидерът на БСП. „На колко от тях създадохте възможност десет години да събират увеличени такси, да се уволняват работници, да се трупат печалби, без да се плащат задължения, поети по договор? На нито една, разбира се, но осигурявате на големите, на концесионерите“, коментира тя. „На големите – привилегии, на малките – задължения и кредити“, заключи Нинова. Лидерът на БСП се ангажира обектите от значение за националната сигурност да не се отдават на концесия, да се стопанисват и управляват от държавата, а приходите от тях да се ползват от българските граждани.
Концесията на летище София има много предимства и нито един недостатък, заяви министърът на транспорта Росен Желязков. Министър Желязков отиде в парламента, за да отговори на обвиненията на БСП. Той потвърди, че през октомври миналата година концесионерът е направил предложение за възстановяването на икономическия баланс на концесията след спада в авиацията заради COVID-19, включващо отлагането на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години за срока.