Служебният министър на икономиката Кирил Петков заяви пред журналисти, че още днес ще поиска обяснение от Държавната консолидационна компания защо шест месеца не е предала на Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовирите три язовира, които „Монтажи“ е предала на ДКК и те все още не са влезли в експлоатация. За мен това е безстопанственост, допълни министърът.
Министърът съобщи, че ще поиска АДФИ да направи проверка на трите съоръжения във връзка със завишените цени на ремонтите на язовирите, които се намират край Ловеч и Сливен. Министърът е проверил язовирите „Пазар дере“, „Златин войвода 3“ и „Златин войвода 4“. В съоръженията няма вода и са затревени. Министърът каза, че на 31 декември миналата година трите язовира са предадени от държавната фирма „Монтажи“ към ДКК, но досега не са предадени на Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовирите. Това означава, че тези три язовира, въпреки че парите са платени за тях и ремонтите са завършени на 31 декември, още не са влезли в експлоатация, заяви министърът и допълни, че по закон те не могат да бъдат завирявани и не могат да се ползват за поливане и за другите им цели. Това е безстопанственост, при която парите са похарчени, язовирите са изградени, но протоколи за предаване не са довършени, коментира икономическият министър.
Проверката е установила, че транспортните разходи за трите язовира са еднакви – 1,16 лева за тонкилометър за превозване на скална и земна маса, което по думите на министъра е в пъти по-скъпо от пазарната цена. Цените за бетона са съответно 219 лева и по 214 лева за кубик и не включват превоз, кофраж и армировка. Министърът посочи, че за него е важно тези язовири да се използват.
Той съобщи, че ще издаде заповед, с която ще разпореди договорите за ремонт на съоръженията се проверяват от Комисията за прозрачност и контрол към министъра, като целта е да се спестят пари на данъкоплатците и да няма подобни забавяния от шест месеца за влизане на ремонтираните обекти в експлоатация. В отговор на въпрос министърът уточни, че поради факта, че Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовирите не може да използва трите съоръжения, се е наложило отваряне на шлюзовете им след всеки по-голям дъжд, защото тези язовири се водят все още в ремонт, което значи, че не са годни за завиряване.
Ремонтът на язовир „Пазар дере“ струва 2,350 млн. лева, на „Златин войвода 3“ – 1,913 млн. лева, на „Златин войвода 4“ – 547 000 лева. По отношение на „Монтажи“ министърът каза, че над 82 процента от всички договори са концентрирани между 6 и 8 компании. И Ловеч, и в Сливен една и съща фирма е извършила дейността, допълни министърът.
Той съобщи, че се прави документална проверка по договорите, като напомни, че ремонтите на десет язовира са завършени, а има сто отворени строителни площадки. Общо над 400 язовира са за ремонт, това са малки обекти в страната и за ремонта им са осигурени 631 млн. лева, от които 500 млн. лева са от бюджета на държавата, а 130 млн. лева от ББР. Министърът посочи, че ще изиска приоритизацията на работата по тези язовири да е функция на риска.
Той коментира в отговор на въпрос, че в момента тези държавни дружества имат собствен надзор и управители. Уволнение не може стане преди да се направи нов конкурс за нови членове и направи аналогия със ситуацията в ББР. Аз ви гарантирам, че докогато сме тук, всеки ден ще работим тези промени да станат, заяви министърът и добави, че се надява скоро ББР да има нов надзор и ДКК да се управлява по-прозрачно и ефективно, а фирми като „Монтажи“ да работят в правомерно.
В отговор на въпрос министърът коментира, че се поддържа непрекъсната връзка с МФ за държавните предприятия във връзка със Закона „Магнитски“, до момента няма дружества с принципал Министерството на икономиката, които да са включени в списъците на МФ.
снимки БГНЕС