8,5 млрд. лева са изхарчени за една година без обществени поръчки. Това стана ясно на съвместен брифинг на регионалния министър Виолета Комитова, министъра на финансите Асен Василев и на икономиката Кирил Петков след заседанието на МС. Министрите дадоха разяснения по темата за т.нар. „ин хаус“ поръчки. Говорителят на кабинета Антон Кутев определи „ин хаус“ процедурите като „вратичките в закона, които позволяват да бъдат давани поръчки с огромни финансирания без обществени поръчки и без конкретни процедури“. Кутев заяви, че това го има във всички европейски законодателства, но само в ограничени случаи, когато става дума за спешност. Така е и в българското законодателство.
В МРРБ тези процедури са разделени на две големи теми – свлачища и магистрала „Хемус“, обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова. Тя изнесе данни, че за 2019 г. с министерско постановление има голяма спешност да се укрепят 84 свлачища, за което са отпуснати 580 млн. лева от бюджета. 201 млн. отиват в „Автомагистрали“ ЕАД, което договаря с 30 фирми и им превежда 188 млн. авансови плащания без обществени поръчки. За всяка фирма сумата, която се превежда се определя от оферта, дадена от фирмата. Фирма Х, например е получила договор за 16 млн., каза Комитова.
За всичките 84 свлачища авансите са раздадени през декември 2019 г. Само по едно свлачище се работи – това е при Рилския манастир. Срокът на договорите изтича през декември тази година. „Трудно ми е да си представя как ще ги изпълним“, каза регионалният министър. Процедурите „ин хаус“ за АМ „Хемус“ започват през 2018 г. с едно министерско постановление и 2019 г. с друго министерско постановление. Държавата осигурява 3,71 млрд. лв. от националния бюджет за магистралата. Регионалното министерство, АПИ и „Автомагистрали“ ЕАД получават по 1 милиард 140 млн. лв. за изграждане на магистралата. Това се случва към края на 2020 г. Търговското дружество раздава 976 млн. на 45 – 50 фирми авансово за бъдещо строителство на АМ „Хемус“. Тя е разделена на 9 участъка и не обхваща целия път от Ябланица до Варна, а приключва от 220 км от Ябланица. След участък 9 магистрала „Хемус“ се изпълнява от друга компания. Тук парите са се предавани също от МРРБ на АПИ, на Автомагистрали и на фирмите без обществени поръчки под прикритието на т.нар. процедура „ин хаус“, допълни Комитова.
Комитова допълни, че всички поръчки „ин хаус“ се случват в някакъв вид строежи, свлачища, язовири и т.н. Това са поръчки с „инженеринг“ – процедура, при която сметката за строителството може да се надписва в пъти, каза тя. Инженерингът се възлага на една и съща фирма да направи проект на хартия, и на същата фирма да го изпълни и да си наеме надзорна компания, която да следи качеството по време на строежа. Тук доминира строителната компания и тя може да диктува и на проектанта, и на надзорника. Инженерингът не е забранен, но се предлага само за уникални проекти. Представете си път в полето – каква уникална технология е това? По думите ѝ има едно явление, наречено фирмено робство – една фирма се сдобива с договор за много милиони без да има капацитетът да изпълни съответното строителство и без да има право на подизпълнителни, после наема „роби“, които работят без договори. Една и съща структура се наблюдава и в регионалното министерство, и в икономическото. В МРРБ се нарича „Автомагистрали“, в Министерството на икономиката се нарича Държавна консолидационна компания, категоричен беше икономическият министър Кирил Петков.
Една и съща структура се наблюдава и в регионалното министерство, и в икономическото. В МРРБ се нарича „Автомагистрали“, в Министерството на икономиката се нарича Държавна консолидационна компания, категоричен беше икономическият министър Кирил Петков. Финансовият министър Асен Василев уточни, че информацията, която представят, е събрана много трудно от тях, тъй като държавните предприятия и „ин хаус“ поръчките не се обобщават в регистъра и тези договори не са публични. Финансовият министър поясни, че „ин хаус“ поръчките са предвидени, ако има „обществено, общинско, държавно предприятие, което може да свърши работата“. По думите му по начина, по който са замислени „ин хаус“ поръчките такова предприятие не би трябвало да може да ползва подизпълнители.
по БНТ, снимки БНТ