Харчим огромни средства без прозрачност и затова нямаме читави пътища, каза финансовият министър по време на обществена дискусия за начина, по който са правени капиталовите разходи в страната
В периода 2019 г. – април 2021 година държавата е сключила договори за 31.4 млрд. лв., възложени от разпоредители с обществен ресурс. От посочената сума публичните предприятия са получили 19.299 милиарда лева , а разпоредителите с държавен бюджет – 12.111 млрд. лева. През обществени поръчки с повече от един участник са изхарчени 18. 976 млрд. лева.; през обществени поръчки с един участник – 3.997 млрд. лева, а без обществени поръчки /т нар. In- house/ – 8.438 млрд. лева. Харчим огромни средства без достатъчна прозрачност – тази информация до вчера я нямаше и Министерството на финансите, каза Асен Василев.

До април 2021 г. Агенция Пътна инфраструктура /АПИ/ възлага дейности четири пъти над одобрения бюджет. От 2019 година до април тази година АПИ е поела допълнително ангажименти за текущ ремонт и поддръжка над стойността на договорите за над 2.5 млрд. лева над бюджета, с който разполага, с обяснението че останалата част от парите ще се осигурят от пътните такси. За първите четири месеца на 2021 година АПИ има надвишение на годишния бюджет за текущ ремонт с 1.3 млрд. лева, информираха от МФ. В периода 2018 до 31 май 2021 г. реализирани приходи от 122 млн. лв. от пътни такси при планирани 1143 млн.лв., обявиха от финансовото министерство по време на дискусията. Това е причината да не можем да завършим нито една магистрала. По този модел не може да имаме читави пътища, въпреки заделения огромен ресурс за тях. През миналата година е била планирано през пътни такси АПИ да събере 450 млн. лева, а е събрала 77 млн. лева, добави министърът.

Това не е липса на контрол, това е престъпление и е дълбоко неморално, както към изпълнителите на поръчките, така и към тези, които чакат обществен ресурс. Истината е че тази сметка трябва да я платим или да предоговаряме с някои от фирмите. За около 300 – 400 млн. лева вече сме поставени пред свършен факт и сметката ни е изпратена, каза финансовият министър. Това ниво на наглост и безотговорност може да се оправи само с правила и тежки наказания. „Тук една агенция /АПИ/ си възлага дейности с лежерно нареждане към Министерския съвет да намери отнякъде парите“, каза Асен Василев.

Разходът на държавата за периода 2018 – 2021 година по два договора за проектиране, изграждане и поддръжка на ТОЛ системата е 321 млн. лв. има приложения към анекс с изпълнителя, с които отпадат значими технически параметри от първоначалния договор без намаляване на стойността на договора, посочиха от финансовото министерство. Най-големите крайни изпълнители на договори с обществен ресурс в периода 2019 – април 2021 година са: Обединение Консорциум Аркад получил 2.587 млрд. лева; „Автомагистрала „Хемус“ АД – 960 млн. лева; „ДЗЗД Джен Дуй ЖП Елин Пелин“ – 599 млн. лева; Фарма Консорциум“ – 595 млн.лева; „Твел АОА“ – 428 млн. лева; „ЕС Билд“ / през ДП „Пристанищна инфраструктура“/ – 393 млн. лева.