През януари 2024 година пазарът на нови автомобили в ЕС се е възстановил от забавянето през декември 2023 година, като регистрациите на годишна основа са се увеличили с 12,1 на сто до 851 690 превозни средства. Това показват данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите ( ACEA ), публикувани на сайта на организацията. Най-големите пазари на блока са отчели значителен растеж с едноцифрени или двуцифрени печалби – Германия (+19,1 на сто), Италия (+10,6 на сто), Франция (+9,2 на сто) и Испания (+7,3 на сто). През януари електрическите автомобили са имали пазарен дял от 10,9 на сто (което е растеж спрямо 9,5 на сто през януари 2023 година), а хибридните електрически автомобили са били около 30 на сто, потвърждавайки позицията си на втория най-предпочитан избор сред купувачите в ЕС. Съвкупният пазарен дял от бензинови и дизелови автомобили е бил на обща стойност почти 50 на сто през януари 2024 година, бележейки спад спрямо 54 на сто преди година. През януари 2024 година продажбите на нови електрически автомобили са скочили с 28,9 на сто до 92 741 превозни средства с общ пазарен дял от 10,9 на сто. Четирите най-големи пазара в региона са покрили 66 на сто от всички регистрации на електрически автомобили, отчитайки огромни двуцифрени печалби: Белгия (+75,5 на сто), Нидерландия (+72,2 на сто), Франция (+36,8 на сто) и Германия (+23,9 на сто). През януари новите регистрации на хибридни електрически автомобили са скочили с 23,5 на сто, със значителен растеж на четирите основни пазара: Испания (+26,5 на сто), Франция (+29,9 на сто), Германия (+24,3 на сто) и Италия (+14,2 на сто). Това е довело до продажбата на 245 068 автомобила през първия месец на 2024 година или 28,8 на сто от пазарния дял в ЕС.
Продажбите на плъгин хибридни електрически автомобили са нараснали с 23,8 на сто до 66 660 превозни средства през януари 2024 година след спад през декември 2023 година. Този растеж е бил задвижван основно от значителното увеличение на продажбите на ключови пазари като Белгия (+65,2 на сто) и Германия (+62,6 на сто). В резултат на това плъгин хибридните електрически автомобили са 7,8 на сто от общите продажби на автомобили в ЕС. През януари 2024 година пазарът на бензинови автомобили в ЕС е нараснал с 4 на сто заради скока на продажбите на ключови пазари като Италия (+26,7 на сто) и Германия (+16,9 на сто). Въпреки че е запазил водещата си позиция с 35,2 на сто делът на бензиновите автомобили се е понижил от 37,9 на сто през същия месец на миналата година. За сметка на това пазарът на дизелови автомобили се е свил с 4,9 на сто през януари. Този спад е бил очевиден на няколко пазара, включително три от най-големите: Франция ( -23,4 на сто), Испания (-10,2 на сто) и Италия (-8,7 на сто). Германия не е част от тази тенденция с темп на растеж от 4,3 на сто. През януари 2024 година продажбите на дизелови автомобили са достигнали 114,415 превозни средства или пазарен дял от 13,4 на сто, което е спад спрямо 15,8 на сто през 2023 година. България се нарежда на второ място в ЕС по продажби на автомобили през януари 2024 година с увеличение на пазарния дял от 24,4 на сто спрямо същия месец на миналата година, отстъпвайки единствено на Хърватия (+30,7 на сто). Продажбите на електрически автомобили обаче са се понижили с 15,1 на сто през януари 2024 спрямо януари 2023 година, при плъгин хибридните автомобили е регистриран растеж от 135,7 на сто, а при хибридните електрически автомобили – с 25,5 на сто.
по pariteni.bg, снимка istock