Apple и Facebook са в поредица от сблъсъци, тъй като съдебните дела и технологичното развитие изправят техните бизнес модели един срещу друг. Анализатори смятат, че технологичната индустрия ще бъде променена в образа на победителя от тези сблъсъци. Въпреки надвисналата заплаха от антитръстови действия от страна на регулаторите на конкуренция, както в Европейския съюз, така и в Съединените щати, и двете компании за заплаха една на друга. Apple е най-скъпата компания в света на стойност над 2,3 трл. долара, докато Facebook е седмият по стойност световен бизнес на стойност 801 млрд. долара.
По-голямата част от приходите на Apple идват от продажба на устройства, въпреки че все повече печели от предлагане на периферни приспособления и допълнителни услуги и на хората, които използват тези устройства. Facebook е платформа от социални мрежи, чиито приходи са почти изцяло генерирани от реклама. Той няма хардуерни продукти освен малка гама от интелигентни устройства, предназначени за видео разговори. Въпреки това, Марк Зукърбърг наруши протокола, като посочи конкретен съперник по време на телефонно разговор с инвеститорите. Обяснявайки финансите на компанията и предлагайки прогнозни резулатати за нейния растеж, Зукърбърг заяви, че Apple е един от най-големите му конкуренти.
Главният изпълнителен директор на Facebook заяви, че има припокриване между неговия месинджър WhatsApp – към който планира да добави бизнес функции – и iMessage на Apple, въпреки че останалите продуктови линии към приложенията, като очила с добавена реалност, тепърва предстои да бъдат пуснати. Посочването на Apple главен конкурент на Facebook идва в момнет, когато социалната мрежа е готова да заведе антитръстов иск срещу производителя на iPhone, че използва App Store за потискат конкуренцията на останалите технологични компании и в частност на Facebook.
Критиките на Facebook дойдоха, тъй като компанията обяви, че ще се присъедини към правната борба на производителя на Fortnite Epic Games срещу Apple. Той заяви, че ще предостави подходяща информация за това как политиките на Apple са повлияли неблагоприятно на компанията. „Безплатните приложения и предприемачите и създателите, които ги изграждат разчитат на реклама, за да печелят пари и от своя страна предоставят безплатно съдържание на хората – от сутрешните ви новини до играта, която играете на опашка в кафенето, до това комедийно шоу което гледате петък вечер, обясняет от Facebook. Apple има всички стимули да използва доминиращата си позиция на платформата, за да се намеси в начина, по който работят нашите приложения и други приложения, което те редовно правят“, каза Марк Зукърбърг на инвеститорите тази седмица.
Междувременно главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук направи язвителна атака срещу Facebook, макар и без да споменава компанията по име, на виртуална конференция в Брюксел две седмици след нападението срещу Капитолия във Вашингтон. Част от проблема, според Тим Кук, е че приложенията за смартфони съдържат твърде много тракери, които наблюдават и идентифицират потребителите в различни приложения, наблюдават и записват поведението им, без потребителите да знаят, че това се случва. По думите му технологията не се нуждае от огромни масиви от лични данни, съчетани в десетки уебсайтове и приложения, за да успее. Рекламата е съществувала и процъфтявала десетилетия и без тях. По думите му ако бизнесът е изграден върху подвеждане на потребители, върху експлоатация на лични данни, върху изборът който изобщо не е избор, то бизнеса не заслужава нашата похвала.
Това е ключовата област на спора и за бойното поле между двете компании ще бъдат мобилните устройства на Apple. Те са настроени да включват нова функция за прозрачност на проследяването на приложения в iOS 14. Тази функция ще даде на потребителите това, което Facebook описва като обезкуражаващ подкана, ако някои приложения като опит на Facebook да ги проследи или да получат достъп до рекламния идентификатор на устройството си. Facebook твърди, че тази функция ще навреди на разработчиците на приложения и малкия бизнес и че това е антиконкурентна мярка, предназначена да се възползва от собствените рекламни функции на Apple. Apple отговори, че приветства рекламирането в приложението и не забранява проследяването, просто изисква всяко приложение да получи изрично съгласие на потребителя, за да го проследява, за да бъде по-прозрачно и под потребителски контрол. Компанията все още не е обявила дата за дългоочакваната функция на ATT, но графикът, предложен от Тим Кук, показва, че вероятно ще бъде пуснат на пазара на устройствата на Apple в началото на пролетта тази година.
По материали на Sky News / Великобритания