Излязъл на екран преди 50 години, „Кръстникът“ чупи всички рекорди в боксофиса, печели наградата за най-добър филм на „Оскар“-ите и въведе милиони фенове в света на мафиотските босове, поръчковите убийства и кулинарната магия на канолите. Но когато на режисьора Франсис Форд Копола – тогава около 29-годишен – е предложено да адаптира бестселъра на Марио Пузо за филм, той призна, че почти е отказал. „Бях много разочарован, когато за първи път започнах да чета романа. Това наистина беше една помия, която Марио Пузо беше написал, за да получи малко пари за децата си“, казва Копола на юбилейната прожекция по случай 50-годишнината на филма в Музея на филмовата академия в Лос Анджелис на 21 март. „Когато ми предложиха да го направя – най-вече защото всички останали бяха отказали – аз първоначално също отказах“. За щастие, един млад съдружник на име Джордж Лукас настоява Копола да приеме работата, тъй като младото им, алтернативно филмово студио „American Zoetrope” имало големи дългове.
„Франсис, трябват ни пари! Данъчните власти ще заковат входната врата с верига. Трябва да поемеш проекта“, спомня си Копола думите на бъдещия създател на „Междузвездни войни“. Останалото, както се казва, е история. „Кръстникът” – пуснат по екраните на 24 март 1972 г. в необичайно голям брой кина още от първия ден – до септември е най-касовият филм на всички времена, измествайки „Отнесени от вихъра“. По този начин той спомага за началото на ерата на блокбъстърите, която истински се разраства, когато три години по-късно „Челюсти“ на Стивън Спилбърг бие рекордите в боксофиса. Според книгата на Питър Бискинд „Волни ездачи на разярени бикове“ Копола печели залог, че „Paramount” ще му купи разтегателна лимузина, ако филмът събере 50 милиона долара. Филмът събра повече от 130 млн. долара. Копола се превръща в първият режисьор – суперзвезда, която има финансовата мощ, за да подкрепи независимите си творчески проекти. „Това беше началото на нова ера за режисьорите“, пише Бискинд.
по БГНЕС, снимка AFP