Пазарът на дъвки в САЩ се е свил по време на пандемията от КОВИД-19, отчитат анализатори. Според тях в условията на мерки за социално дистанциране, при които много хора са задължени или сами предпочитат да носят защитни маски, намалява и употребата на дъвки от страна на тези, които ги използват срещу лош дъх от устата. Освен това по време на пандемията е отчетен и спад на потребителите, които са склонни на импулсивни покупки, посочват анализаторите.

Продажбите на дъвки намаляват

На този фон продажбите на дъвки в САЩ намаляват с една трета през 2020 г., по данни на компанията за пазарни проучвания „Съркана“ (Circana). Оттогава досега търсенето им се е повишило леко, като през 2023 г. в САЩ са продадени по-малко от 1 на сто повече дъвки (1,2 милиарда). Това представлява спад от 32 на сто спрямо 2018 г. Изразена в щатски долари, стойността на продадените дъвки обаче се изравнява с тази отпреди пандемията. Това обаче се дължи предимно на инфлацията. Средната цена на пакетче дъвки през миналата година в САЩ е била 2,71 долара, с 1,01 долара повече в сравнение с 2018 г., посочва „Съркана“. Подобна е ситуацията и на пазара на дъвки в световен мащаб. Продажбите им през 2023 г. са се увеличили с 5 на сто и са достигнали стойност от над 16 млрд. долара. Това представлява спад от 10 на сто спрямо нивата им през 2018 г., по данни на компанията за пазарни проучвания „Юромонитър“ (Euromonitor). Някои производители реагираха на спада на продажбите на дъвки, като спряха да търгуват с тях, посочва Асошиейтед прес. През 2022 г. американската корпорация „Монделийз интернешънъл“  (Mondelez International) продаде на фирмата „Перфети ван Меле“ (Perfetti Van Melle) бизнеса си с дъвки в САЩ, Канада и Европа. Базираната в Амстердам компания придоби правата върху редица марки дъвки, сред които са „Трайдънт“ (Trident), „Бъблишъс“ (Bubblicious), „Дентин“ (Dentyne) и „Чиклетс“ (Chiclets), „Монделийз интернешънъл“, чиято централа се намира в Чикаго, обяви, че е продала бизнеса си с дъвки, за да „насочи ресурсите си към продукти, които имат по-голям пазарен потенциал“. Американската компания е производител и на бисквитите „Oreo“( Oreo) и на шоколадите „Кадбъри“ (Cadbury). Други американски компании за сладкарски изделия намаляват производството на дъвките от марки, които не се продават твърде успешно. Компанията „Ферера кенди“, която е базирана в щата Илинойс, без много шум спря през 2020 г. производството на дъвките „Фрут страйп“ (Fruit Stripe) и „Супер бъбъл“ (Super Bubble). Тези два бранда останаха в историята, след като бяха на пазара в продължение на над 50 години.

„Марс“ с визия за пазара на дъвки

Американският производител на захарни изделия „Марс“ (Мars) представи през януари тази година нов маркетингов план за повишаване на продажбите на дъвки. Компанията предприе световна рекламна кампания, чрез която представя дъвките по-скоро като средство за намаляване на стреса, а не толкова за премахване на лошия дъх от устата. „Марс“ представя своите брандове дъвки „Ригли“ (Wrigley), „Орбит“ (Orbit) и „Екстра“ (Extra) като възможност за потребителите да запазят или да си върнат „душевното си равновесие“. Идеята на „Марс“ да свърже дъвките с физическото и духовното здраве е част от многогодишните усилия на компанията, която се стреми до 2030 г. още 10 милиона потребители в САЩ да започнат да ги използват. В рамките на този план „Марс“ представя на пазара нови продукти, сред които са и дъвките „Риспон бай 5“ (Respawn by 5). Корпорацията ги рекламира като много подходящи за любителите на компютърни игри. Тя посочва, че тези дъвки съдържат витамин B, което според „Марс“ може да помогне да геймърите да се концентрират по-добре. Един от видовете дъвки „Риспон“ дори е със съдържание на кофеин. 

Защо една бизнес дама предпочита дъвките?

Меган Швиченбърг от американския град Минеаполис, която е мениджър в сферата на връзките с обществеността, посочва, че дъвките й помагат да се успокои, когато е напрегната. Тя споделя, че често дъвче дъвка, когато шофира или се сблъсква с напрегнати ситуации в работата си. „Ако цял ден се налага да съм зад бюро и да управлявам екип, не мога да стана и да отида да отида в спортна зала, където да блъскам по боксов чувал, за да намаля стреса“, отбелязва Меган и посочва, че в подобни ситуации дъвченето на дъвка й помага да  „запази душевното си равновесие“. На този фон компанията за пазарни проучвания „Минтел“ (Mintel) посочва, че все повече хора се опитват да ограничат приема на захар и да се хранят по-здравословно. Заради това част от потребителите избягват дъвките, тъй като дори разновидностите им без захар често съдържат изкуствени подсладители. Освен това потребителите в Европа, в САЩ и в Азия вероятно са все по-негативно настроени към замърсяването с дъвки на улиците и на фасадите на сградите в редица градове. Островната азиатска държава Сингапур още през 1992 г. забранява продажбата, вноса и производството на дъвки. Официалната причина, която е изтъкната за прилагането на тази крайна мярка, е твърдението, че безразборното замърсяване с дъвки на метрото в Сингапур е довело до нарушаване на неговата работа. От своя страна наскоро британското правителство постигна споразумение с производителите на дъвки в страната да плащат за почистването на улиците в градовете в Обединеното кралство. Дан Садлър, който ръководи отдела за проучване на потребителските нагласи на компанията за пазарни проучвания „Съркана“, посочва, че потребителите, които спадат към поколението „Екс X“ (родените между 1965 г. и 1980 г.) са по-склонни да си купуват дъвки в сравнение с представителите на други демографски групи. Представителите на поколението „Уай“ (Y), известни още като „Милениали“ (родените между 1981 г. и 1996 г.) по-принцип избягват употребата на дъвки и сладки изделия, отбелязва Садлър. Потребителите от поколението „Зет“ (Z), които са родени между 1997 г. и 2012 г., са привлечени повече от различните нови видове дъвки, например с кисел вкус, посочва експертът от „Съркана“. Според Дан Садлър продажбите на дъвки ще нарастват, но производителите трябва да се адаптират към променящите се вкусове и покупателни нагласи на потребителите. Компаниите трябва да акцентират върху факта, че клиентите им са все по-малко склонни на импулсивни покупки и все повече се ориентират към онлайн пазаруването, отбелязва Садлър.