Затварянето на училищната мрежа се предвижда да се случва там, където основната грижа вече ще е за опазването на здравето на учениците и на учителите, каза министърът на образованието и науката акад. Николай Денков при представянето в Министерския съвет на Националния оперативен план за справяне с COVID-19. Той отбеляза, че сега Министерството на образованието и науката има постоянен диалог с Министерството на здравеопазването, с координацията на министър-председателя. Министър Денков каза, че част от учениците са загубили мотивация да се върнат за присъствено обучение в училище, както има и изостряне на противопоставянето сред родителите дали обучението да е присъствено или неприсъствено. При новия план родителите ще могат отново да избират дали децата им да посещават училище или да останат на онлайн обучение, обясни образователният министър. Присъственият учебен процес в училищата и центровете за специална образователна подкрепа /ЦСОП/ ще бъде преустановяван само в краен случай. Детските градини няма да бъдат затваряни изобщо, предвижда Националният оперативен план за справяне с пандемията от COVID-19. Мерките за ограничаване на разпространението на COVID-19 са разделени на четири етапа и ще се прилагат на локално равнище в зависимост от оценката на риска, най-вече спрямо наличните интензивни легла в болниците. При 50 процента заети легла за интензивно лечение – първи етап, ще се засили контролът за носенето на маски, осигуряването на физическа дистанция, дезинфекцията, изискването за зелен сертификат за учителите и тестването на учениците без зелен сертификат веднъж седмично. Запазват се заниманията по интереси и груповите дейности, но без да се смесват ученици от различни паралелки. Спират се организирани дейности с ученици, като посещенията на музеи, изложби, природни обекти и други мероприятия с културна, опознавателна и възпитателна цел, планирани екскурзии, зелени училища, туристически пътувания и др.
Олимпиадите и състезанията ще са присъствени при осигурена дистанция, наличие на зелен сертификат или тестване на място на участниците.
Индивидуалните часове, консултации, изпитвания за текуща оценка, изпити и други могат да бъдат присъствени в училището или ЦСОП и без изследване за COVID-19 на учениците, ако се провеждат извън времето на редовните занятия. При 60 процента запълнени интензивни легла в болниците – втори етап, ще спрат заниманията по интереси, с изключение на тези в рамките на целодневната организация на обучението. Остава условието да не се смесват ученици от различни паралелки. Групови дейности за обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие ще се провеждат присъствено след изследване за COVID-19 един път седмично. Няма да се тестват притежателите на зелен сертификат, както и вече изследваните за редовните присъствени занятия в училище. При 70 процента заети интензивни легла – трети етап, в допълнение към тестването половината от паралелките от пети до 12-и клас ще редуват присъствено с онлайн обучение през седмица. Децата до четвърти клас ще останат в клас. По възможност без ротация и с тестване или зелен сертификат ще се учи също в специалните училища за деца със сензорни увреждания и в ЦСОП. Училищата и ЦСОП ще минат към онлайн обучение, когато поне 80 процента от леглата за интензивно лечение в болниците са заети – четвърти етап. По възможност ще се запазят присъствените занятия с тестване за децата от началните класове. Ако се наложи, те също ще учат от вкъщи, но за не повече от една седмица. Когато данните изискват преминаване към трети или четвърти етап за съответната област, но в областта има достатъчно свободни болнични легла за деца и заболяемостта в дадена община е наполовина по-ниска от средната за областта, то след съгласуване с Министерството на здравеопазването за училищата от тази община могат да се прилагат мерките от по-либералния противоепидемичен режим – съответно за втори или за трети етап. При оценката на риска в образователната система, освен броят заети интензивни легла в болниците, ще се вземат предвид също процентът на учениците, отсъстващи поради заболяване, делът на отсъстващите преподаватели и непедагогически специалисти, седмичната заболяемост при децата, както и при между 30 и 40-годишните възрастни, обясни министър Николай Денков.