Всяка година обичайно в началото на май Европа е силно впечатлена от едно светско събитие отвъд Атлантика, събиращо звездите на шоубизнеса – гала вечерта на музея „Метрополитън” в Ню Йорк. Европейците не престават да се изумяват от изобилието на фантазия и екстравагантност на тоалетите, представени на червения килим на това събитие. Броени дни след това хората отвъд Атлантика отвръщат на това изумление със също толкова силно изумление от спектакъла с много звук и светлина, но и с не малка доза кич и голотии, наречен Евровизия. Тази година галата на „Метрополитън ” вече мина, но Евровизия предстои. Тя ще се проведе в Торино. Двата полуфинала са на 10 и 12 май, а финалът ще бъде на 14 май. Сцена на шоуто ще е Олимпийският дворец, проектиран от японския архитект Арата Исозаки специално за зимните Олимпийски игри в Торино през 2006 г. Комплексът е смятан за най-модерния в цяла Италия. Страната спечели правото на домакинство, след като миналата година рок бандата „Монескин” победи на Евровизия. Водещи на тазгодишното издание ще бъдат изпълнителите Лаура Паузини и Мика и телевизионният и радио водещ Алесандро Каталан. Дизайнът на сцената на Евровизия е поверен на Франческа Монтинаро, която е едно от големите имена в Италия в областта на сценичния дизайн. Сценографията предвижда комбиниране на кинетично слънце, водна каскада и зеленина. Цялата тази сценична постановка е наречена „The Sun Within“ („Слънцето в нас“), като това наименование може да се тълкува по много начини. Слънцето е в Италия, в душите на италианците, в душите на всички участници в Евровизия, в душите на всеки един от нас, подчертават организаторите на проявата. За съжаление често пъти в историята си Евровизия не е само конкурс за песен, но и ехо на геополитически напрежения. А тазгодишното издание се организира точно в разгара на конфликта в Украйна, започнал в края на февруари. Подобно нещо в историята на Евровизия не се беше случвало от времето на войните на Балканите. Заради конфликта Русия беше изключена от участие. А симпатиите към украинските участници – групата „Оркестър Калуш” нараснаха до такава степен, че според прогнозите те имат вече 42 процента шансове да победят, пише Франс прес. Следват ги с 14 процента италианците Мамуд и Бланко, които допреди конфликта в Украйна бяха смятани за фаворити. Експерти обаче предупреждават, че победата на Украйна въпреки прогнозите не е гарантирана. Така например през 1993 г. Босна и Херцеговина или Хърватия не се класираха много нагоре в конкурса, въпреки че хората бяха съпричастни към страдащите от конфликтите в тези страни, припомня Дийн Вулетич, историк от Виенския университет и автор на трудове за геополитиката в Евровизия. Той допълва, че песента, която ще представи „Оркестър Калуш” на конкурса може и да е силно парче в музикален план, но има и други силни песни, които ще бъдат представени тази година.
Според Слободан Тодорович, главен редактор на сайта на фенове на Евровизия в Сърбия – Evrovizija.rs , певческият конкурс не трябва да се резюмира само като политическа арена. Сега победа на Украйна по политически причини би хвърлила сянка върху Евровизия и ценностите, които тя защитава, а именно неутралност, независимост от политиката, уважение и насърчаване на многобразието и различието. Беноа Блашчик, секретар на „Франс-Юрофан”, френския клон на Генералната организация на феновете на Евровизия, признава, че капиталът, с който разполагат сега украинците в Европа е огромен. Той допълва, че каквото и да стане с песента на „Оркестър Калуш” на тазгодишното издание на конкурса, не бива да се забравя, че това е едно добро парче, а и всяка година по принцип Украйна, която е много авангардистка в музикален план, винаги е внимателно гледана на Евровизия. Според Дийн Вулетич Украйна дори няма нужда да печели конкурса, за да е победител. „Самият факт, че Украйна ще бъде представена на сцената, че нейните музиканти са успели да напуснат страната, да получат толкова подкрепа, плюс изключването на Русия от конкурса, е вече победа на украинците”, казва той. В миналото най-забележителните моменти, в които призракът на политиката е тегнел най-силно на Евровизия, бяха гръцкият бойкот на конкурса през 1975 г. в знак на протест срещу инвазията на Кипър от Турция, или пък изключването миналата година на Беларус заради песен, която атакува демократичната опозиция срещу президента Александър Лукашенко. Но Евровизия е музика и погледнато от тази гледна точка, нещата в тазгодишното й издание стоят по следния начин. В конкурса участват 40 страни. Сред по-неочакваните от тях, както винаги, са Австралия и Израел, предвид това че те не са в Европа. Но Евровизия се организира от Европейския съюз за радио и телевизия, а в него членуват 73 медии от 56 страни, сред които и от други континенти, така че всяка една от тези страни, дори и да става дума за страна извън Европа, ако поиска може да участва в конкурса. От гледна точка на разпределението по полове и по индивидуални или групови изпълнения тази година 15 страни ще бъдат представени от солови женски изпълнения. Любопитното е, че от тях повечето са именно балкански страни – Албания, Черна гора, Република Северна Македония, Сърбия, Кипър, Гърция, Хърватия. Жени изпращат и Швеция, Испания, Малта, Ирландия, Литва, Нидерландия, Португалия. 11 страни – Австралия, Белгия, Германия, Великобритания, Швейцария, Сан Марино, Естония, Полша, Румъния, Азербайджан – също са се доверили на солови, но мъжки, изпълнения. Останалите страни, сред които и България, ще бъдат представени от групи или с дуети. От тях две страни – Исландия и Дания – ще бъдат представени от изцяло женски групи, първата от трио, а втората от квартет, а две страни – Италия и Австрия – са сформирали специално дуети за изпълнението, с което ще се представят. А Франция е сформирала пък специално квартет, в който доминират жените. Молдова пък ще бъде представена от две сплотили се заради Евровизия групи. България е също със сформирана специално за конкурса група – „Intelligent Music Project”, която ще излезе на първия полуфинал на 10 май под номер седем с песента си „Intention”. Кратък преглед на песните, които ще бъдат представени, показва, че на емоционални балади разчитат Албания, Армения, Хърватия, Малта, Черна гора, Република Северна Македония, Швеция, Австралия, Германия, Полша, Великобритания, Белгия, Естония, Швейцария, Гърция, Португалия, Италия. От тях най-разтърсващи са тези на певицата Маро от Португалия (придружавана от пет беквокалистки), чиято песен е модерна трактовка на фандангото, наречена „Saudade”, Мамуд и Бланко от Италия с песента „Brividi” (в превод от италиански: „Тръпки”), с която те спечелиха и фестивала в Сан Ремо тази година, Надир Рустамли от Азербайджан с песента „Fade to Black” и Аманда Йоргиади Тенфьорд, представяща Гърция с парчето „Die Together”. С типично гръцко изпълнение ще взриви сцената Андромаха от Кипър, а Шанел от Испания ще представи типично латино денс парче. С денс парчета ще се представят Австрия, Норвегия, Израел, Ирландия, Румъния и Чехия, като от тях чехите от „Уи Ар Доми” заразяват най-много с ритъма на песента си „Light Off”. „Оркестър Калуш” от Украйна ще представи хип-хоп фолк изпълнението „Стефания”, оприличавано от музикални експерти на модерна приспивна песен. Молдовците от групите „Здоб ши Здуб” и „Братя Адвахов” обещават истинско шоу с динамично фолклорно парче „Trenuletul”, което се доближава много до фолклора на Балканите и вероятно редица балкански страни ще решат да го подкрепя. В стилово отношение Малик Харис от Германия напомня на Джъстин Бийбър, а Стефан от Естония съчетава американското кънтри звученe с тембъра на Елвис Пресли и на Джон Секада. С типичен ар енд би тембър е Жереми Макиезе от Белгия, а Мариус Беар от Швейцария е сравняван по звучене с Рей Чарлз. Сестрите от Исландия Сига, Бета и Елин възкресяват стила на АББА. А дамският рок квартет от Дания „Реди” напомня на стила на позабравените „Фор Нон Блондс”. Певицата „Ес10” от Нидерландия демонстрира очарователен инди поп стил, докато Моника Лиу от Литва съчетава стила на Мирей Матийо с този на Алла Пугачова. Групата „Ел Пи Ес” от Словения залага на класическо диско с мотиви на суинг. А стиловете на грузинците „Циркус Миркус”, на латвийците „Сити Жени” и на норвежците „Субуулфър” може и да се различават един от друг, но общото между трите групи е, че те всички правят истинско шоу на сцената. Истинска кралица на шоуто на сцената и в клиповете е и поп певицата Констракта, която ще представи Сърбия на Евровизия. Тя е популярна с това, че във всяка една нейна песен има внезапна и неочаквана смяна на стиловете, с която във вокално отношение тя се справя много добре, а заради някои от странните си клипове тя е оприличавана на Лейди Гага. Сега Констракта ще представи песента „In Corpore Sano” (в превод от латински „В здраво тяло”), интерпретирана от някои като критика на сръбската здравна система или като сатира на недостижимите стандарти за красота. Интересна смесица от електромузика и бретонски фолклор ще представят французите от квартета „Алван и Ае”, в който частта „Ае” е бретонско дамско трио, пеещо на бретонски, а елементът „Алван” е електропоп музикант. Твърд рок може да се очаква от Акиле Лауро, провокативния италиански изпълнител, който ще се бори за наградата от името на Сан Марино, а също и от финландската банда „Дъ Расмус”. Българското парче за Евровизия също е класическо рок изпълнение.
снимка БТА