Дъщерното дружество Jigsaw на Google (GOOGL.O) ще стартира следващата седмица кампания за борба с дезинформацията в Полша, Словакия и Чешката република относно украинските бежанци, която се основава на изследвания на психолози от два британски университета. Работейки с Jigsaw, психолозите от университетите в Кеймбридж и Бристол са създали 90-секундни клипове, предназначени да „ваксинират“ хората срещу вредно съдържание в социалните медии. Клиповете, които ще бъдат пуснати в рекламните слотове в YouTube на Google, както и в други платформи като Туитър (TWTR.N), ТикТок и Фейсбук на Мета (META.O), имат за цел да помогнат на хората да разпознаят емоционалната манипулация и обвинението в заглавие на новина. „Ако кажете на хората кое е вярно и кое невярно, много хора ще спорят но това, което можете да предвидите, са техниките, които ще бъдат използвани при разпространението на дезинформация, както при украинската криза“, каза в интервю Йон Рузенбек, водещ автор на доклада за изследванията, стоящи зад кампанията.
Изследването е разпределено в седем експеримента, включително с група американци на възраст над 18 години, които гледат политически новини в YouTube. Jigsaw изложи около 5,4 милиона американски потребители на YouTube на видеоклип за привикване, като почти един милион от тях го гледаха поне 30 секунди. Кампанията има за цел да изгради устойчивост към антибежанските наративи в партньорство с местни неправителствени организации, проверяващи фактите, учени и експерти по дезинформация. Разпространението на подвеждаща и фалшива информация в САЩ и Европа чрез мрежите на социалните медии доведе до това, че различни правителства настояват за нови закони за спиране на кампаниите за дезинформация. „Мислим за това като за пилотен експеримент, така че няма абсолютно никаква причина този подход да не може да бъде разширен и в други държави“, заяви в интервю Бет Голдбърг, ръководител на изследователския отдел на Jigsaw. „Полша беше избрана, защото в нея има най-много украински бежанци“, каза тя и добави, че Чешката република и Словакия биха били полезни примери за останалата част от Европа. Кампанията ще продължи един месец.
по БГНЕС