След като десетилетия наред беше обект на научна фантастика и години наред – на реални научни изследвания, месото, отгледано в лаборатория, най-накрая ще стане реалност в някои ресторанти в САЩ още през тази година. Ръководителите на компании, произвеждащи месо от култивирани животински клетки, са оптимистично настроени, че месото, отглеждано в огромни стоманени вани, може да се появи в менюто до няколко месеца, след като една от компаниите получи разрешение от ключов регулаторен орган. В знак на увереност някои от тях са подписали договори с елитни готвачи като аржентинеца Франсис Малман и испанеца Хосе Андрес, които евентуално ще представят месото в своите елитни ресторанти. Но за да достигне до крайната си цел – рафтовете на супермаркетите – култивираното месо е изправено пред големи препятствия, заявиха специалисти. Компаниите трябва да привлекат повече средства за увеличаване на производството, което ще им позволи да предлагат своите говежди пържоли и пилешки гърди на по-достъпна цена. По пътя си те трябва да преодолеят нежеланието на някои потребители дори да опитат месо, отгледано в лаборатория.
Култивираното месо се получава от малка проба клетки, събрани от добитък, който след това се захранват с хранителни вещества, отглеждат се в огромни стоманени съдове, наречени биореактори, докато се получи нещо, което изглежда и има вкус на истинско парче месо. Досега само една държава – Сингапур, е одобрила този продукт за продажба на дребно. Но Съединените щати са готови да го последват. През ноември Американската администрация по храните и лекарствата (FDA) заяви, че култивиран месен продукт – пилешки гърди, отгледани от базираната в Калифорния UPSIDE Foods – е безопасен за консумация от хора. Сега UPSIDE се надява да пусне продукта си в ресторантите още през 2023 г., а в магазините за хранителни стоки – до 2028 г., съобщиха ръководителите на компанията пред медиите. UPSIDE все още трябва да бъде инспектирана от Службата за безопасност и контрол на храните към Министерството на земеделието на САЩ и да получи одобрение от агенцията за етикиране на продукта си. Говорител на американското министерството на земеделието отказа да коментира сроковете за инспекция.
по БГНЕС и „Дейли Сабах”