Първата изцяло частна мисия до Международната космическа станция вече е факт. НАСА за първи път посрещна гости в своя модул – трима бизнесмени и бивш астронавт, изпратени от компанията “Аксиом спейс”. Те останаха на борда на МКС 16 дни – почти седмица повече от предвиденото, тъй като заради неблагоприятни метеорологични условия завръщането им на Земята беше отлагано няколко пъти. Вчера обаче те се приводниха в Атлантическия океан, близо до бреговете на Флорида. И чуха обичайния, но леко променен поздрав при приземяването на пътническите самолети: „От името на целия екип на „Спейс Екс“, добре дошли отново на Земята и благодарим, че летяхте със „Спейс Екс“. Пътешествието, започнало на 8 април, е „повратна точка в универсализацията на космическия достъп“, заяви преди време президентът на „Аксиом спейс“ Майкъл Суфредини. Компанията „Спейс Екс“ имаше отговорността да осигури транспорта. Екипажът на мисията „Eйекс-1“ – бизнесмените Лари Конър от САЩ, Ейтан Стибе от Израел, Марк Пати от Канада и бившият астронавт Майкъл Лопес-Алегрия – не приемат да бъдат наричани “космически туристи”, тъй като по време на престоя си на МКС осъществиха серията от научни и биомедицински експерименти. За целта преминаха специално обучение в НАСА. Конър, Стибе, Пати и Лопес-Алегрия използваха МКС не само като място за престой по време на пребиваването си в космоса, но и като орбитална лаборатория. Четиримата тръгнаха със сериозни научни задачи за изпълнение, а не само “да правят снимки и да гледат от купола”, заяви пред в. “Ню Йорк таймс” Дерек Хасман от “Аксиом спейс”. „На всички хора, които ни подкрепяха по целия свят, благодарим!“, каза Лари Конър при завръщането си. „Беше изключителна работа и изключителна  мисия“. След успешната първа мисия, базираната в Хюстън компания подготвя и второ космическо пътуване  – то трябва да бъде реализирано до края на тази година или в началото на 2023 г. Известни са и двама от членовете на екипажа – Пеги Уитсън, бивша астронавтка, първата жена-командир на МКС два пъти и Джон Шофнър, бивш автомобилен състезател и бизнесмен. Появиха се съобщения, че един от участниците ще бъде избран чрез телевизионно реалити шоу. 

„Аксиом спейс“ има договор с компанията „Спейс Екс“ на Илон Мъск за съвместна реализацията на общо четири подобни мисии. Фирмата на Мъск осигурява транспорта до МКС. Първата мисия отпътува на борда на капсулата „Дракон“ с ракетата-носител „Фалкон-9“. „Аксиом спейс“ е избрана от НАСА за изграждането на частен обитаем модул към МКС. През 2020 г. те сключиха споразумение за проекта. Компанията планира да изпрати първия елемент от съоръжението до края на 2024 г. „Три допълнителни елемента трябва да бъдат доставени до края на 2027 г. , за да бъде завършена нашата платформа“, обясни Мат Ондлър от „Аксиом спейс“ в интервю за специализирания сайт „Спейс“. Идеята е модулът да бъде напълно готов преди 2030 г., когато МКС трябва да бъде пенсионирана и изведена от експлоатация. Преди потапянето й в Тихия океан, по-малката станция на „Аксиом спейс“ ще се отдели и ще се използва за търговски цели в ниска околоземна орбита. И други частни компании вероятно ще изведат свои собствени станции в орбита след края на МКС. С мисия „Ейекс-1“ НАСА официално даде зелена светлина на частните посещения в американския сегмент на МКС, въпреки че години наред се противопоставяше на подобна идея. Руснаците приемат посетители от 2001 г., но при пътуванията на борда на корабите „Союз“ има и космонавти. Първата визита беше на бизнесмена Денис Тито, който плати 20 милиона щатски долара за осемдневен престой на МКС. НАСА реши да промени политиката си едва през 2019 г., а три години по-късно е факт и първата изцяло частна космическа мисия. Решението беше взето, след като компанията на Илон Мъск „Спейс Екс“ започна да превозва със своите капсули американските астронавти до МКС. За мисията „Ейекс-1“ компанията-организатор на пътуването плаща на НАСА за настаняването на клиентите си и за използването ресурсите на МКС, необходими в ежедневието на гостите. За реализацията на пътешествието – изстрелването и достигането до МКС, както и връщането – отговорността е на компанията „Спейс Екс“. Контролът на цялата мисия се осъществяваше от централата на фирмата на Илон Мъск, намираща се в близост до Лос Анджелис. НАСА пък пое грижите за астронавтите, след като стъпиха на борда на МКС. Пътуването и престоят на борда на МКС са доста скъпо удоволствие, чиято цена официално не е разкрита. Твърди се, че трима от четиримата участници в първата изцяло частна мисия до МКС са платили по 55 милиона щатски долара за място за пътуването. Само един човек от екипажа – Майкъл Лопес-Алегрия, бивш астронавт от НАСА, летя за сметка на компанията “Аксиом спейс”, организатор на мисията. Той е вицепрезидент на фирмата. В последната година беше отбелязан истински бум на частните космически пътувания. След години на закъснения, първото туристическо суборбитално пътуване беше осъществено през юли м.г. от „Върджин галактик“, собственост на британския милиардер Ричард Брансън. Той заедно с още петима души се издигна до ръба на космоса с ракетния самолет „Юнити-22“. Двама от членовете на екипажа бяха пилоти, а останалите –  служители в компанията на Брансън. Мисията продължи около 90 минути, а пасажерите се издигнаха на повече от 80 километра над Земята. Дни по-късно полетя и най-богатият човек в света Джеф Безос. Ракетата „Ню Шепард“ на неговата компания „Блу ориджин“ изведе в орбита четирима души. Те останаха в безтегловност повече от 11 минути. За разлика от пилотирания апарат на Брансън, капсулата на Безос бе напълно автоматизирана и не изискваше специализиран екипаж на борда за излитане и кацане. В средата на септември и компанията на Илон Мъск направи първи туристически полет до космоса. Екипажът на мисията „Вдъхновение 4“  беше изцяло цивилен. Петимата туристи, сред които обаче не беше Мъск, останаха в орбита цели три дни. Те обикаляха около Земята със скорост над 27 000 км/ч. Фирмите вече продават билети за туристически космически пътувания, а интересът е огромен.

снимка AP