Повратна ли е 2023 г. за киноиндустрията? Трудно е да не се усети промяната в зрителския интерес, която може да се отрази на Холивуд за години напред, съобщава Асошиейтед прес. Стивън Спилбърг предрече преди осем години, че един ден филмите за супергерои ще тръгнат „по пътя на уестърна“, припомня Асошиейтед прес. Коментарите му предизвикаха голямо вълнение. Тогава „Отмъстителите: Ерата на Ултрон“ беше един от най-големите хитове. Следващата година излязоха „Капитан Америка 3“, „Дедпул“ и „Батман срещу Супермен: Зората на справедливостта“. Продукциите за супергерои бяха набрали висока скорост и нямаше признаци на забавяне. Спилбърг обаче искаше да каже, че във филмовия бизнес нищо не е вечно. Според него тези цикли „имат ограничено време в поп културата“. А създателят на „Извънземното“, „Джурасик парк“ и „Челюсти“ може би знае едно-две неща за прилива и отлива на вкусовете в ерата на поп културата, отбелязва Асошиейтед прес. Засега никой не обявява смъртта на филмите за супергерои. „Пазители на Галактиката: Трета част“ на „Уолт Дисни“ спечели 845,6 млн. щатски долара в световен мащаб, а „Спайдър-мен: През Спайди-вселената“ (691 млн. щатски долара) на „Сони“ е един от най-харесваните филми на годината. „Марвел“ все още е по-могъща от всяка друга марка в бизнеса. Но повече от всякога в бронята на продукциите за супергерои има пробойни, отбелязва Асошиейтед прес. Доминацията им в поп културата вече не е толкова сигурна. Възможно е да настъпва нов период. За първи път от повече от две десетилетия насам трите най-добри филма в боксофис класацията не включват нито едно продължение или римейк: „Барби“, „Супер Марио Bros.: Филмът“ и „Опенхаймер“. За последен път това се случи през 2001 г., когато „Хари Потър и философският камък“, „Шрек“ и „Таласъми ООД“ оглавиха подреждането.
Това не е точно списък с оригинални продукции, подобен на този от 1973 г., когато „Екзорсистът“, „Ужилването“ и „Американски графити“ изпревариха всички филми по продажби на билети. „Барби“ и „Супер Марио Bros.: Филмът“, основани на някои от най-познатите марки в света, ще генерират продължения по свой начин, прогнозира Асошиейтед прес. „Преломен момент се наблюдава през 2023 г.“, казва Пол Дергарабедян, старши медиен анализатор в специализираната компания „Комскор“. „Барбенхаймер е само част от тази история. Аудиторията иска да бъде предизвикана“. „Барби“, дело на режисьорката Грета Гъруиг и „Уорнър брос“, е хитът на годината с над 1,4 млрд. щатски долара от продажби на билети в световен мащаб. Това е невиждан досега блокбастър: комедия, която постави редица рекорди за филм, режисиран от жена, отбелязва Асошиейтед прес. Почти толкова безпрецедентен беше успехът и на „Опенхаймер“ на Кристофър Нолан – тричасова драма, която събра приходи от почти 1 милиард щатски долара. Колкото и различни да са с „Барби“, всеки от тях е оригинално кинопостижение и лична изява на режисьорите. В същото време „Марвел“ на „Уолт Дисни“ – машина за създаване на хитове, каквато няма в историята на киното, се задъхва както никога досега, отбелязва Асошиейтед прес. „Марвел“ отбеляза ново дъно за киновселената си, реализирайки 200 млн. щатски долара в световен мащаб. От „Ди Си студиос“, което е в процес на обновяване, отбелязаха разочароващи резултати от „Светкавицата“ и „Синия бръмбар“, преди да видят как „Аквамен и изгубеното кралство“ потъва с приходи при дебюта си от 28,1 млн. щатски долара. Както „Марвел“, така и „Ди Си студиос“ вече предприеха стъпки, за да ремонтират корабите си. Боб Айгър, главен изпълнителен директор на „Дисни“, представи като свой приоритет промяната в „Марвел“. Той заяви, че студиото за супергерои търпи значителни щети от твърде многото филми и сериали, което е довело до „разводнено качество“. „Ди Си студиос“ под ръководството на Джеймс Гън и Питър Сафран няма да стартира официално до 2025 г. Междувременно нещо друго ще трябва да запълни празнината. Това беше тема и през 2023 г., когато стачките на сценаристите и актьорите объркаха плановете и наложиха отлагането на няколко филма, сред които „Дюн: Част втора“ , следващият филм от поредицата „Ловци на духове“, както и „Претендентите“ на режисьора Лука Гуаданино. Това ще продължи и през 2024 г. Анализаторите не очакват знаменателна година за Холивуд – филми като следващата „Мисията невъзможна“ и продължението на „Спайди-вселената“, които се забавиха заради стачките, няма да успеят да се появят в кината на първоначално планираните дати. Общите продажби на билети в киносалоните в САЩ и Канада за 2023 г. вероятно ще достигнат около 9 млрд. щатски долара, сочат очакванията на „Комскор“, което е ръст с около 20 процента спрямо 2022 г. Индустрията все още се опитва да си възвърне позициите отпреди пандемията от КОВИД-19, когато продажбите на билети редовно надхвърляха 11 млрд. щатски долара. Производството на филми за големия екран през 2023 г. (88) изостава от това през 2019 г. (108) с 18,5%, отбелязва Асошиейтед прес. Холивуд все още убеждава зрителите да се върнат в киносалоните – нещо, за което „Барби“, „Опенхаймер“ и „Супер Марио“ доста помогнаха. Ако 2023 г. е някакъв ориентир, то кинохитовете вече се появяват от все по-непредсказуеми места. Такъв беше случаят с Taylor Swift: The Eras Tour – филм, пуснат само два месеца след включените в продукцията концерти на певицата. Той събра 250 млн. щатски долара в световен мащаб и беше последван от излезлия по същия начин Renaissance: A Film by Beyonce, който също дебютира под номер 1 в боксофис класацията. „Ще има примери за високобюджетни, традиционни блокбастъри, които се справят добре“, прогнозира Дергарабедян. „Но на всеки от тях се падат по две неуспешни продукции. Публиката, която намира много интересни неща в стрийминг платформите, става по-отворена към филми като Godzilla Minus One, индийско кино, японско аниме. Има промяна във вкуса на зрителите и студията трябва да се справят с това“. Това е колкото предизвикателство, толкова и възможност за студиата. Ако „повече от същото“ вече не е толкова привлекателно за кинозрителите, то индустрията, която от години зависи от продължения и предистории, за да формира по-голямата част от печалбите си, може да се нуждае от нови идеи. Уестърнът не изчезна изведнъж, пише Асошиейтед прес. След две десетилетия на голяма популярност, той започна да излиза от мода през 60-те години на миналия век. Но жанрът продължава да бъде интересен за режисьорите. Тази година 81-годишният Мартин Скорсезе засне първия си уестърн – „Убийците на цветната луна“, тричасов епос за над 200 млн. щатски долара от „Епъл студиос“. Филмите за супергерои също никога няма да умрат. Но разцветът им може би е достигнал връхната си точка, отбелязва Асошиейтед прес.