Позорен и срамен проект ще представлява България на най-авторитетното в света архитектурно биенале, провеждащо се във Венеция. Страната ни за втори път след 14-годишно прекъсване ще участва на този най-авторитетен форум в света на архитектурата. Темата на тазгодишното издание е свързана с бързото развитие и възхода на Африка и е озаглавена „Лаборатория на бъдещето, вдъхновена от Африка“. Тя е избрана от кураторката Лесли Локо. Докато всички страни по света се стремят на подобни форуми да покажат най-доброто от себе си, за да могат да привличат симпатии, които впоследствие да бъдат осребрени с инвестиции и приятелства, Министерството на културата е решило да заложи на обратния подход. На фона на развита Африка, България ще покаже грозота и разруха. Спечелилият проект, съдържащ много снимки, което също не е добре прието на Венецианското биенале, показва разрушени училища, изоставени и ръждясали детски площадки и всякакви негативни неща в този дух. Идеята на този проект е силно критикувана, тя не може да впечатли с нищо чужденците, даже точно обратното ефектът ще бъде отрицателен. Може би авторите и журито, което го е приело, робуват на фалшивата представа, че страната ни е по-зле от Африка, което естествено не е така. Спечелилият грозен проект е само едната страна на проблематичното ни участие. Оказва се, че не само той, но и цялата процедура на конкурса повдига много въпроси към неговите организатори. А организатор е държавата в лицето на Министерството на културата, начело на което в момента е проф. Велислав Минеков. На 4 януари 2023 г. Министерски съвет прие решение за участието ни в 18-ото издание на Венецианското биенале за архитектура, което ще се проведе от 20 май до 26 ноември 2023 г. във Венеция. „Участието на страната в подобен международен форум подпомага издигането на международния авторитет на България и използването на нейния капацитет за постигане на значими външнополитически цели и приоритети“, подчертават от Министерски съвет. Според правилника за национално участие на Биеналето само правителствена институция като Министерство на културата може да е официален представител и организатор, а не обществена или неправителствена организация. Конкурсът, организиран от държавата, е с жури, доминирано от членове на Камарата на архитектите в България – общо четирима от седем, като от страна на МК е включен само един човек – началникът на кабинета на министъра доц. д-р Борис Данаилов. Другите двама членове са от Съюза на архитектите в България, който е положил много усилия през годините да имаме участие в този престижен форум.
Тук трябва да припомним, че италианците през изминалите години не са ни допускали до участие на предните няколко биеналета, защото КАБ са настоявали да организират и журират. Явно тази година са успели да намерят начин и да се скрият зад държавата, която ще плати сметката, докато КАБ се разпореждат. КАБ, според Закона за камарите, имат и друга функция, която е свързана с лицензи, авторски права, архитектурен бизнес, т.е. те са доста далеч от творчеството. Камарата погрешно разглежда Венецианското биенале като официозно изложение на архитектурно-строителната индустрия, докато Биеналето, дефакто, е за творческо експериментиране на иновативни, концептуални идеи, граничещи с другите изкуства, като видео и дигитални инсталации и дори пърформанси. За подобни креативни биеналета и творческата страна на архитектурата е създаден и действа творческият съюз САБ, който е имал само 2 члена в журито от 7. Конкурсът е критикуван и заради съмнително краткия срок от 26 календарни дни. Той е обявен на 20 декември следобeд до 16 януари в 12.00 часа на обяд, като тук се включват дългите празници по Коледа и Нова година, които естествено са почивни дни. Поражда съмнение и ниският бюджет от 70 000 лева, което всъщност е горният лимит, с който дефакто се заобикаля Законът за обществените поръчки, за да няма обжалване. Конкурсите за Биеналето в другите европейски и съседни страни обикновено са двустепенни, за 2-3 месеца с 200-300 000 евро бюджети. След 14 години прекъсване България ще бъде представена на Венецианското биенале от проект с много слаби архитектурно-естетически качества, срамен, нихилистичен и позорящ. Неговият автор е на 33 години и дори не е живял в соца и експлоатира непонятна за него тема. Заради подобни проекти не трябва да се учудваме, защо преди около 14-15 години България беше представена по един много нелицеприятен начин в една чешка артинсталация, символизираща Европа. Първо е необходимо да се уважаваме ние, ако искаме и другите да го правят.
по БГНЕС, снимки БГНЕС