Руският президент Владимир Путин заяви в интервю, че хората се опитват да обвинят Русия за проблемите на глобалния пазар на храните и отрече Москва да е налагала забрана на износа на зърно от украинските пристанища. „Ситуацията ще се влоши, защото британците  и американците наложиха санкции върху нашите торове“, каза Путин в интервю за националната телевизия. Според Путин проблемите с храните в света са започнали преди повече от две години. „Неблагоприятната ситуация на световния пазар на храни не започна вчера или дори след началото на специалната военна операция на Русия в Донбас и Украйна. Тя започна още през февруари 2020 г. в процеса на справяне с последиците от пандемията от коронавирус“, заяви руският президент. „Износът на зърнени култури от Украйна не е проблем“, увери Путин. Той спомена и за няколко начина за осъществяване на този износ –  през украински пристанища, през пристанища под руски контрол или през Централна Европа. Путин добави, че най-доброто решение би било транспортирането през Беларус, стига санкциите срещу тази страна да бъдат вдигнати.

„Ако някой иска да разреши проблема с износа на украинско зърно, моля, най-лесният начин е през Беларус. Никой не спира това“, каза Путин. „Но за да се осъществи това, вие трябва да вдигнете санкциите, наложени на Беларус“, допълни той. По-рано днес беларуският президент Александър Лукашенко заяви, че Минск е готов да позволи транзита на украинско зърно до германски, полски, балтийски или руски пристанища през територията си, ако в замяна му бъде позволено да товари беларуски стоки на тези пристанища. Путин спомена и възможността за износ през украинските пристанища Мариупол и Бердянск, на Азовско море, превзети от Москва по време на офанзивата й. Той спомена и за износ през пристанищата на Черно море, които са под украински контрол, по-специално това на Одеса. Но за целта той още веднъж изиска водите в тези пристанища да бъдат разминирани от Киев. И увери, че в замяна Русия ще позволи сигурно преминаване на корабите. Сред другите възможни пътища Путин спомена по Дунав през Румъния, но също и през Унгария или през Полша. „Но най-простото, най-лесното и най-малко скъпото ще бъде износ през територията на Беларус, откъдето може да се стигне към пристанищата на Балтийско море, а после към Балтийско море и след това където и да е по света“, посочи отново той.