Продажбите на електромобили поставиха нов рекорд по пазарен дял в Европейския съюз през 2022 г., показват данни на индустрията, вследствие на стремежа на региона да се освободи от автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива. Електрическите автомобили, задвижвани с батерии, представляват 12,1% от продажбите на нови автомобили, в сравнение с 9,1% през 2021 г. и 1,9% през 2019 г., според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). ЕС се споразумя да забрани продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. като част от усилията на 27-те държави от блока да изградят неутрална по отношение на въглеродните емисии икономика до 2050 г. Продажбите на електромобили са се увеличили с 28% през миналата година, като са продадени над 1,1 млн. автомобила. Този ръст се дължи най-вече на германския пазар, където продажбите се ускориха в края на годината, точно преди да паднат бонусите за покупка. В Норвегия рекордните четири на всеки пет нови автомобила (79%), продадени през миналата година, са електрически, в една от основните страни-производителки на петрол, която има за цел да прекрати продажбата на нови автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, до 2025 г. – едно десетилетие преди забраната на ЕС. Италианският пазар е единственият, който сложи спирачка на електрическите двигатели през 2022 г., като продажбите му спаднаха с 26,9%.Годината е силна и за хибридните автомобили, които постигнаха пазарен дял от 22,6 процента.
„Бързо развитие“
Традиционните автомобили с бензинови и дизелови двигатели продължават да губят позиции, въпреки че през 2022 г. все още представляват повече от половината от продажбите на автомобили в ЕС – 52,8%. Дизеловият двигател, засегнат от тежки санкции и свиване на предлагането в гамите на производителите, продължава да върви надолу, като спада с почти 20 процента с 1,5 милиона продадени автомобила. Европейските автомобилни производители инвестират 250 млрд. евро в своята електрификация, заяви Лука де Мео, президент на ACEA и главен изпълнителен директор на френския автомобилен производител „Рено“. „Автомобилната индустрия се движи бързо“, каза той във вторник. Но Де Мео заяви, че Европа се нуждае от повече обществени станции за зареждане, като инсталациите са ограничени до 2000 седмично в ЕС, докато за да се осигури преходът на континента, са необходими 14 000 седмично. „Въпреки многото съобщения и скорошния напредък, развитието на инфраструктурата изостава от усилията на индустрията“, каза Де Мео. С високите си цени електромобилите в момента се купуват от „заможни“ домакинства, но това трябва да се промени с всеобщото разпространение на електромобилите, според президента на ACEA. Макар че лидерът на пазара на електромобили „Тесла“ рязко понижи цените си в началото на 2023 г., Де Мео предупреди, че влизането в ценова война би било контрапродуктивно, като добави: „Трябва да инвестираме“.
по БГНЕС и АФП