Повишаването на цените на маслото създава лош вкус у европейските потребители и хлебопроизводители. С наближаването на коледните празници европейците се сблъскват с още един ежедневен разход, тъй като цената на маслото се покачва. В 27-те държави – членки на Европейския съюз, цената на маслото се е повишила средно с 19% от октомври 2023 г. до октомври 2024 г. Това включва увеличение от 49% в Словакия и 40% в Германия и Чешката република, според данни на ЕС, като докладите сочат, че цената продължава да расте. В Германия 250-грамово блокче масло сега обикновено струва между 2,40 и 4 евро, в зависимост от марката и качеството.

Според икономиста Мариуш Дживулски, анализатор на пазара на храни и селскостопански продукти в PKO Bank Polski във Варшава, увеличението е резултат от недостига на мляко в световен мащаб, причинен от намаляването на производството, включително в САЩ и Нова Зеландия, един от най-големите износители на масло в света. Европейското масло обикновено е с по-висока масленост от маслото, продавано в САЩ. Освен това то се продава на тегло в стандартни размери, така че производителите на храни не могат да прикрият повишаването на цените чрез намаляване на размерите на опаковките, което е известно като „свиване на цените“. Недостигът на масло във Франция през XIX в. довежда до изобретяването на маргарина, но французите остават едни от най-големите консуматори на масло на континента, включително за печене и сосове. 

по EuroNews