Шест месеца след началото на войната в Украйна търговията между Русия и много от обявените от нея за „неприятелски“ държави върви с пълна сила. И не става дума само за газ и петрол, отказът от които е бавен, мъчителен и истинско предизвикателство за всяка икономика, но и за далеч по-тривиални неща като дървесина, метали, гума и храни. И макар че американският президент Джо Байдън, обявявайки първия пакет санкции малко след началото на войната, се закани да „причини болка“ и да „нанесе съкрушителен удар“ на Владимир Путин посредством търговски ограничения върху стоки като водка, диаманти и горива, стотици други незабранени продукти на стойност милиарди долари продължават да пристигат от Русия в американските пристанища, сочат данни на Асошиейтед прес. От началото на военните действия на 24 февруари в САЩ са акостирали не по-малко от 3600 пратки от Русия. И макар това да е сериозен спад спрямо около 6000, пристигнали за същия период на 2021 г., обемът на търговията си остава над 1 милиард долара месечно и продължава да пълни хазната на Москва за целите на военната й машина. Всъщност никой не е очаквал търговията да спре напълно веднага след инвазията, тъй като забраната на определени стоки би нанесла повече вреди на САЩ и другите наложили санкции държави, отколкото на Русия. Според експерти световната икономика е толкова сериозно взаимнообвързана, че всякакви санкции трябва да бъдат много точно насочени и ясно ограничени, за да не накарат цените допълнително да полудеят. „Налагането на санкции може да наруши глобалната търговия. Работата ни е да помислим какви санкции ще имат най-сериозно въздействие, без да пречат на пазарите“, казва Джим О’Брайън от офиса за координиране на санкциите към Държавния департамент на САЩ за АП.
Макар някои вносители да търсят алтернативи на руските продукти, други казват, че нямат избор. Гъстите руски гори осигуряват голяма част от дървесината за американския пазар и без нея училищата биха останали без чинове, а производителите на паркет и ламинат – без работа. В резултат контейнери, пълни с какви ли не руски стоки – зърнени продукти, обувки за вдигане на тежести, оборудване за копаене на криптовалути и дори възглавници, пристигат ежедневно в пристанищата на САЩ. В немалко случаи произходът на стоките е труден за доказване. Американските енергийни компании продължават да внасят петрол от Казахстан през руски пристанища, като нерядко той бива смесван с руски. Непрозрачните корпоративни структури на повечето големи руски компании пък често правят невъзможно установяването на връзките им с властта в Кремъл, дори и да са налице сигурни знаци за такива. „Има едно ясно правило – когато има санкции, в действие влизат всякакви тъмни схеми и незаконни канали“, казва руският икономист Константин Сонин, който преподава в университета в Чикаго. „И все пак в санкциите има смисъл, тъй като дори и те да не спрат напълно приходите на санкционираната страна, поне ги ограничават“. Русия и САЩ никога не са били особено големи търговски партньори и ограничаването на руския внос в САЩ не е основна цел на наложените санкции. По-сериозен ефект има забраната за износ на определени американски стоки – най-вече технологии – в Русия, както и финансовите санкции, които замразиха около 600 милиарда долара от валутните резерви на Руската централна банка, държани в САЩ и Европа. Шест месеца след началото на войната Русия си остава основен износител на алуминий, стомана и титан в САЩ, които за шестте месеца са получили 900 пратки, съдържащи 264 милиона тона метал. Русия е един от най-големите производители на необработен алуминий, наред с Китай, а американските вносители имат трайни и широки връзки с руските компании, признава говорител на американската Асоциация за алуминий. Руският алуминий се ползва широко в американското производство – от части за автомобили и самолети през кенчета за бира и безалкохолни напитки до кабели, стълби и соларни панели. В началото на 2022 г. най-големият вносител на руски алуминий в САЩ е подразделение на руския алуминиев гигант „Русал“. През април то бе закупено от американските си управители и ребрандирано като „Перенниал“ (PerenniAL). Само през юни „Перенниал“ е внесла в САЩ 35 000 тона алуминий от Русия, показва разследване на АП. „Боинг“ (Boeing) също ползва алуминий от Русия. През юни компанията внася 20 тона от металургичния завод в Каменск-Уралски. През март САЩ налагат забрана за износ на американски стоки за предприятието, тъй като то снабдява руската армия. Не е забранен обаче вносът на негови продукти. От „Боинг“ обясняват, че още през март са решили да спрат търговията с Русия, но юнската пратка е била договорена преди това и е трябвало да бъде приета. Американската „Тайръс Ю Ес“ (Tirus US) е собственост на руската VSMPO-AVISMA, най-големият производител на титан в света. Компанията доставя този метал и за нуждите на руската армия, но същевременно работи по целия свят и изолирането й е изключително трудно. Самата „Тайръс Ю Ес“ продава титан на 300 компании от 48 страни, включително САЩ, където нейни клиенти са от самолетостроители до производители на бижутерия. Русия е вторият най-голям производител и износител на дървесина след Канада. Русия е и единствената страна в света, която произвежда твърди брезови плоскости, използвани широко в САЩ. И когато администрацията на Байдън реши да наложи мита на вноса на дървесина от Русия, много американски компании реагираха бурно. „Единствено Русия произвежда този продукт. Няма алтернатива“, казва Роналд Либератори, търговец на дървесина от Невада, който доставя плоскостите на производители на мебели и паркет и строителни компании в САЩ. Налагането на митата му е струвало 800 000 долара, а това неизбежно е вдигнало крайната цена. „Кой ще я плати? Потребителите в САЩ!“, заключава той. Друг вносител на дървесина и хартия признава, че след февруари не е поръчвал нищо от Русия, а последната поръчана преди това пратка е пристигнала през юли. На 8 март Байдън обяви, че САЩ забраняват износа на петрол, газ и всякакви енергийни продукти от Русия. „Това значи, че руски петрол повече няма да влиза в американските пристанища, а ние ще нанесем решителен удар по военната машина на Путин“, заяви той. Броени часове по-късно танкер с 1 милион барела руски петрол на борда си, пътуващ за САЩ, променя курса си и се насочва към Франция. Много други обаче не го правят. Според търговски данни само тази седмица около милион барела руски петрол са пристигнали в пристанището на Филаделфия за рафинерията „Монро енерджи“ (Monroe Energy) на авиокомпания „Делта еърлайнс“ (Delta Airlines). Друг танкер със 75 000 барела на борда си акостира в пристанището на Тексас сити с петрол, предназначен за рафинериите на „Валеро енерджи“ (Valero Energy). Освен за „Валеро“ продължават доставките и за рефинериите на „ЕксънМобил“ (ExxonMobil), които обаче твърдят, че петролът, пристигнал през юли, е с произход Казахстан и не е обект на санкции. Търговци твърдят, че американските митнически власти внимателно проверяват доставките за съдържание на руски петрол. От Русия към САЩ продължават да се изнасят и всякакви други стоки. Досега през годината в САЩ са пристигнали около 4000 тона патрони, макар и доставките им видимо да са намалели след април. АП съобщава и за доставки за милиони долари на радиоактивен ураниев хексафлуорид от руската държавна „Техснабекспорт“, най-големият износител в света на суровина за ядрено гориво, за „Уестингхаус електрик“ (Westinghouse Electric) в Южна Каролина. Трябва все пак да се отбележи, че ядрените материали засега не са обект на санкции. Немалко от доставените в американски пристанища руски стоки отиват в трети страни. Части за „Тойота“ (Toyota), например, пристигнали в Ню Орлиънс, са продължили пътя си към завода на компанията в Мексико. И макар вносът в САЩ на определени руски храни и напитки, като морски дарове и водка, да е забранен, данните на министерството на финансите сочат, че търговията с хранителни продукти между двете страни почти не е намаляла. Или с други думи, войната, търговията и животът като цяло продължават (почти) по старому.
по БТА, снимка УНИАН