Какво е „свързан“ автомобил?
Най-общо казано, „свързан“ автомобил е този, който има връзка с интернет. Когато колата е свързана към глобалната мрежа, водачът и пътниците могат да използват уеб радио и музикални услуги чрез софтуерни приложения. Шофьорът може да получи техническа и логистична информация чрез връзката с интернет, за пътната обстановка в реално време, напомняне за следващата дата за техническо обслужване, както и навременна помощ при повреда, информира българският сайт на „Фолксваген“. „Автомобилът може да бъде свързан към глобалната мрежа чрез блутут технология (Bluetooth), уай-фай интернет (Wi-Fi) или чрез вграден модем (SIM карта)“, пояснява на електронната си страница компанията „Волво карс“ (Volvo Cars). Когато самата кола е свързана към интернет, е възможно връзката й да се сподели чрез уай-фай хотспот и по този начин други устройства, като таблети или смартфони, да имат достъп до глобалната мрежа.
Кои компании са водещи при създаването на „свързани“ автомобили?
По отношение на показателя „свързаност“ на автомобилите „Фолксваген“ (Volkswagen Group) остава водеща компания в сектора, според резултатите от ново проучване на иновациите в автомобилната индустрия, цитирано от ДПА. На второ място се нарежда друг германски автомобилостроител – „Мерцедес-Бенц“ (Mercedes-Benz), следван от американската компания за електромобили „Тесла“ (Tesla), чийто мажоритарен собственик е мултимилиардерът Илон Мъск. Бе Ем Ве (BMW) изостава в тази сфера, а автомобилни производители като „Стелантис“ (Stellantis), френския „Рено“ (Renault) и японския „Нисан“ (Nissan) се представят много зле при прилагането на технологиите за свързване на колите с интернет, сочат резултатите от проучването, проведено под ръководството на анализатора на автомобилната индустрия Щефан Брацел. Сред водещите в сектора са и американските автомобилостроителни корпорации „Форд“ (Ford) и „Дженерал мотърс“ (General Motors). Ако бъде направено сравнение по държави, най-напреднала при развитието на тези технологии е Германия, която създава 30 процента от иновациите в автомобилния сектор в световен мащаб, твърдят авторите на изследването. Те обаче отбелязват, че преднината на страната отслабва. „Производителите в Китай бързо създават все повече иновации през последните години. В САЩ също наваксват, след като бяха изостанали в това отношение за известен период от време“, посочва Брецел. На този фон в проблем за „Фолксваген“ се превръща създаването на иновативен софтуер за моторните превозни средства, отбелязва Ройтерс. Подразделението на концерна, което разработва тези технологии – „Кериад“ (Cariad), изостава от целта си за създаването на по-напреднала софтуерна платформа. Проблемът е бил обсъден на заседание на надзорния съвет на „Фолксваген“ през май, съобщи Ройтерс, позовавайки се на германския седмичник „Шпигел“.
Иновации в автомобилната индустрия
Като ярки примери за иновации в автомобилната индустрия изследователите посочват виртуалното копие на шасито на автомобила „Порше Кайен“ (Porsche Taycan), системата за двупосочно зареждане, инсталирана в електрическия модел „Ай Ди.3“ (ID.3) на „Фолксваген“, технологията за бързо зареждане на електромобили на „Тесла“, както и новите компютърни игри в колите на американската компания. По оценка на германския институт „Център за автомобилен мениджмънт“ (CAM), от 2030 г. автомобилната индустрия ще може да генерира продажби от близо 1000 евро годишно на превозно средство посредством периодични плащания за дигитални услуги, извършвани чрез връзката на колата с интернет. В световен мащаб обемът на този пазар би достигнал над 200 милиарда евро. „За да постигнат тези резултати обаче, автомобилостроителите все още трябва значително да повишат своята компетентност по отношение на тези технологии на бъдещето“, предупреждава експертът Щефан Брацел. „Това изисква и ново ниво на сътрудничество с „големите играчи на пазара на данни“ като Алфабет (Alphabet) и „Епъл“ (Apple), както и с китайски технологични компании като „Тенсент“ (Tencent) и „Байду“ (Baidu). Всички те, една след друга, искат да завладеят части от пазара на „свързани“ услуги“, отбелязва Брацел. Експертите от „Центъра за автомобилен мениджмънт“ са сравнили 336 иновативни продукта и услуги в сферата на „свързаните“ и самоуправляващите се автомобили, разработени от 28 компании през 2021 г.