Tesla съобщи, че през 2022 г. е доставила 1,31 млн. електромобила – рекорд за американския автомобилен производител и 40-процентен скок спрямо предходната година, но все още под собствените си очаквания и тези на Уолстрийт. Ръководената от Илон Мъск компания си е поставила дългосрочна цел да увеличава доставките си средно с 50 процента годишно. Tesla редовно заявява, че целта може да варира в зависимост от операциите, а в изявлението си от понеделник отбеляза, че „значителни предизвикателства, свързани с Covid и веригата за доставки“, са повлияли на производството ѝ през 2022 г. През миналата година производството в завода ѝ в Шанхай беше спряно за няколко седмици поради ограниченията на Covid. През октомври главният финансов директор на компанията Зак Киркхорн заяви, че Tesla може да не постигне целта си.
Анализаторите се надяваха на по-добри резултати – те предвиждаха доставка на 427 000 автомобила през четвъртото тримесечие, според оценките, събрани от FactSet, но компанията успя да достави само 405 000. За да стимулира бавните продажби, Tesla предложи редки промоции на клиенти, които желаят да получат нов автомобил преди края на 2022 г. В имейл за цялата компания, изпратен до служителите миналата седмица и видян от Си Ен Би Си, Мъск ги е помолил „доброволно да помогнат за доставянето“ на възможно най-много автомобили на клиентите преди полунощ на 31 декември. Наблюдателите на индустрията се опасяват, че търсенето на сравнително скъпите електромобили на Tesla може да достигне дъното на фона на глобалната икономическа несигурност и по-силната конкуренция в сектора. Те са обезпокоени и от настоящия фокус на Мъск върху дейността на социалната медия Twitter, която той придоби миналата година. След като през 2020 г. и 2021 г. акциите на Tesla се покачиха на Wall Street, през 2022 г. те се сринаха с 65%.
по БГНЕС и АФП