До 31 януари ще останат затворени нощни заведения, игрални зали, спортни зали и ресторанти, каза на брифинг в Министерския съвет министърът на здравеопазването Костадин Ангелов, като допълни, че това са мерки, които ще бъдат предложени за приемане. На 4 януари догодина децата да се върнат в детските градини и яслите, както и учениците от 1 до 4 клас, предлагат още министър Ангелов и членовете на Националния оперативен щаб. Забраните за моловете ще останат в сила до 31 януари, както и за конгресите, посочи още той. От 1 януари ще отворят театри, музеи, галерии и кина с 30 на сто заетост на местата в тях. Ситуацията в страната за последната седмица показва, че са излекувани 18 907 пациенти, а заетостта на болничните легла за болни с неусложнено състояние е 52 на сто, посочи още министър Ангелов. По думите му прави впечатление увеличеният процент на заетост на болничните легла в областите Шумен – 76 на сто, Бургас – 70 на сто, в Търговище – 68 на сто, Варна – 67 на сто, Русе – 66 на сто, в Ямбол – 64 на сто, Сливен – 64 на сто, в Бургас – 64 на сто. Категорично не сме доволни от тези данни, подчерта той. Не искам българските граждани да бъдат излекувани, а искам да бъдат здрави и това е целта на мерките, които ще предложим.
Председателят на Националния оперативен щаб ген. Венцислав Мутафчийски каза, че има сериозен, но недостатъчен оптимизъм, особено за смъртните случаи и заетите реанимационни легла и заради това трябва тези мерки да бъдат предложени на правителството. Призовавам всички граждани да се ваксинират, а лекарите да се запознаят с ваксините, защото се очаква лекарите да бъдат последна инстанция, добави той. От 4 януари възстановяваме присъствения учебен процес в детските градини и в яслите, и в училищата – за учениците от първи до четвърти клас. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на брифинг в Министерския съвет. Той уточни, че това решение се базира на диференциран подход към различните възрастови групи от деца. Има научни изследвания, че малките деца в по-малка степен са преносители на „заразата“ и по-малко допринасят за усложняване на обстановката с короновируса, отколкото големите ученици. При малките деца е по-трудно обучението в електронна среда, а в предучилищна възраст нямаме ефективна алтернатива, не е желателно и продължителното взаимодействие с електронни устройства от гледна точка на развитието на мозъка при тези деца, обясни министър Вълчев. Той отбеляза, че в начален етап /от първи до четвърти клас/ учебните часове са ограничени до 20 минути и там прякото педагогическо взаимодействие е най-важното, защото децата се ограмотяват. Малките деца трябва да учат вкъщи заедно с родителите си, а имаме и неграмотни родители, коментира образователният министър. В резултат на направените промени в Закона за предучилищното и училищното образование в края на лятото родителите имат възможност, ако решат, да задържат децата си да учат от вкъщи, като подават заявление за обучение в електронна среда от разстояние, каза министър Вълчев. Той съобщи, че в момента има над 1000 такива заявления и на тези ученици, които учат вкъщи, се предоставя компенсаторно обучение. За детските градини направихме промяна в Наредбата за предучилищното образование, която дава възможност, по предложение на общините, временно да бъде отменен принципът на задължителност за децата в задължителна предучилищна възраст – на 5- и 6- годишна възраст, каза министър Вълчев. Той заяви, че ще призове Националното сдружение на общините в България /НСОРБ/, защото такава е процедурата, и чрез НСОРБ ще прикани кметовете да изискват такива разрешения, и ако родителите искат, да могат да задържат децата си вкъщи. За учениците от пети до 12-и клас имахме дълги разговори и в момента смятаме, че разумното е да останат поне още една седмица на обучение в електронна среда, защото подобрението на показателите, свързани с коронавируса, е крехко, заяви образователният министър. Той увери, че всяка седмица ще се следи ситуацията и това не означава, че до края на януари учениците от пети до 12-и клас ще са на обучение в електронна среда. С учениците от първи до четвърти клас в училищата не трябва да има сега дейности по интереси, за да не се смесват деца от различни паралелки. За тези ученици учебната година беше удължена с две седмици за проекти дейности, които са особено подходящи за организирането на дейности по интереси – през пролетта или в края на учебната година, обясни министър Вълчев.