Последните данни за България показват, че 11,2 процента от младежите на възраст между 10 и 19 години, или 73 808 момчета и момичета, страдат от психично разстройство. Това заяви Кристина Доротея де Бройн, представител на Детския фонд на ООН – УНИЦЕФ в България, по време на онлайн дискусия за психичното здраве и детската агресия във и извън училището, организирана от омбудсмана Диана Ковачева. Фокусът на дискусията са последиците от социалната изолация в хода на пандемията и нарастващата агресия сред децата. Кристина Доротея де Бройн посочи, че в последния глобален доклад на УНИЦЕФ са представени мненията на 20 хиляди деца и юноши от 21 държави от всички континенти. Според данните от доклада 46 хиляди момчета и момичета всяка година губят живота си заради самоубийство. Голяма част от подрастващите страдат от проблеми, свързани с психичното здраве, посочи представителят на УНИЦЕФ. Като причини за това тя визира липсата на грижовна и стимулираща среда.
В хода на дискусията Марина Ангелова от Българско психоаналитично общество настоя да има цялостна концепция за психично здраве на ниво политики, реализирани от Министерство на образованието и науката. Тя допълни, че темата е важно да се включи като учебен предмет в учебния план „Умения за цял живот“, който да помогне на децата да придобият необходими умения за разрешаване на конфликти без агресия. Омбудсманът Диана Ковачева представи основни препоръки, които ще бъдат изпратени на Министерство на образованието и науката. Сред тях са: въвеждане на инструменти за ранна психологическа оценка, свързана с периода на онлайн обучението и социалната изолация, текуща психическа подкрепа на децата, онлайн поведенческа консултация за учениците, мерки за психична подкрепа на училищния персонал, възможност във всяко училище да има достъп до училищен психолог или педагогически съветник. Омбудсманът настоя и за въвеждането на инструменти за обратна връзка от учениците относно ефективността на прилаганите мерки. Ковачева изрази желание за включването на родителите в изграждането на нетолерантна към насилието среда, въвеждането на учебни програми за социално и емоционално обучение.