Цената на електроенергията в Балтийския регион може да скочи с 10-15 процента заради повредения кабел след предполагаемия саботаж. Засега енергийните системи на балтийските страни са стабилни, но възстановяването на кабела ще отнеме най-малко 7 месеца. Финландските власти задържаха кораб, за който подозират, че е причинил инцидента, и че е от руския сенчест флот. Инцидент, който много наподобява две аварии в Балтийско море миналия месец, при които бяха прекъснати два телекомуникационни кабела. Подводният кабел Estlink2, свързващ Финландия с Естония, беше изключен от мрежата навръх Коледа. По това време в зоната на инцидента е бил кораба Eagle S – плаващ под флага на островите Кук – превозващ безоловен бензин, натоварен от руско пристанище. Според финландските власти, корабът умишлено е влачил котвата си по дъното, с което е прекъснал кабела.

Според сайта Lloyd’s List през лятото задържаният кораб е превозвал шпионско оборудване. Изданието твърди, че Eagle S, както и танкера Swiftsea Rider са част от сенчестия флот на Русия. Двата танкера са били придобити от руснаци през 2022-2023 година чрез сложна система от фиктивни компании и посредници за заобикаляне на петролните санкции. Танкерите били наети от транспортно подразделение на руска петролна компания. Сега задържаният танкер Eagle S се намира във финландски води. Но каква ще бъде съдбата му – не е ясно. Заради зачестилите саботажи естонските власти настояват за промени в морското право. Засега балтийските държави залагат на превенция. За да бъдат предотвратени подобни инциденти Естония изпраща военни патрули в Балтийско море. Швеция също обяви, че засилва наблюдението на морския трафик. А НАТО съобщи, че увеличава военно си присъствие в Балтийско море.

снимка БТА